• www.doktorhasiewicz.pl
  • kancelaria@doktorhasiewicz.pl
  • tel: +48 609 543 540
  • kontakt

Prawo w praktyce – Przypadek nr 36.

Powrót do listy przypadków

36. Znaki ustawione niezgodnie z zatwierdzoną organizacją ruchu 

Sygnatury spraw w toku:  

  • Zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu z dnia 29 stycznia 2019 roku o numerze WIOŚ/S/13/2019 przez Starostę Powiatu Pruszkowskiego, 
  • Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Mazowieckiego z dnia 29 maja 2020 roku o sygnaturze WI-III.8174.407.2019. 

Okres trwania sprawy: wrzesień 2019 roku – maj 2020 roku 

Efekt działań kancelarii: potwierdzenie niezgodności istniejącej organizacji ruchu na drodze w terenie z zatwierdzoną stałą organizację ruchu, doprowadzenie do oczekiwanej przez społeczność lokalną poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

*** 

W sierpniu 2019 roku zgłosiło się do Nas Stowarzyszenie Przyjaciół Gminy Nadarzyn z siedzibą w Nadarzynie. 

Zgłoszonym problemem była kwestia zasad dojazdu do pobliskiej sortowni odpadów przy ulicy Turystycznej w Nadarzynie (dojazd poprzez ulicę Przejazdową w Nadarzynie od drogi powiatowej nr 3107W). 

Każdego dnia do sortowni odpadów przy ulicy Turystycznej w Nadarzynie przyjeżdża około 60 – 70 pojazdów ciężkich z naczepami (pojazdy ciężarowe) dowożące odpady, surowce przerobowe, śmieci, nieczystości, substancje mogące skazić glebę, substancje szkodliwe, substancje przeznaczone do utylizacji i inne. W/w elementy są składowane, obrabiane lub przetwarzane/przerabiane w sortowni odpadów, a następnie przewożone w inne lokalizacje za pośrednictwem transportu ciężkiego.  

W przedmiotowy obszar wjeżdżały często także inne pojazdy ciężkie, których docelowym miejscem nie była sortownia odpadów. 

Jednocześnie na wlocie ulicy Przejazdowej został umieszczony znak B – 18 (5 ton) „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad … t” (5 ton). Budziło to wątpliwości Stowarzyszenia Przyjaciół Gminy Nadarzyn z siedzibą w Nadarzynie, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami, nośnością rzeczonej drogi gminnej oraz zapewnieniami odpowiedzialnych jednostek, w miejscu tym winien być umieszczony znak B-5 „zakaz wjazdu samochodów ciężarowych” z adnotacją 5 ton. Należy wskazać, iż czym innym jest masa rzeczywista, a czym innym jest zakaz wjazdu samochodów ciężarowych. 

Jednocześnie ustalono, iż w zatwierdzonym projekcie stałej organizacji ruchu z dnia 29 stycznia 2019 roku o numerze WIOŚ/S/13/2019 przez Starostę Powiatu Pruszkowskiego wprowadzono wiążące uwagi: 

  • w zatwierdzeniu znajduje się klauzula „znak B – 18 zastąpić znakami B – 5” stanowiąca zatwierdzenie projektu organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze z uwagami dotyczącymi wdrożenia organizacji ruchu w trybie § 8 ust. 2 pkt 1 ppkt b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach i sprawowania nadzoru nad tym zarządzaniem, 
  • w zatwierdzeniu znajduje się klauzula „Na ul. Pruszkowskiej zastosować tablice F – 6” stanowiąca zatwierdzenie projektu organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze z uwagami dotyczącymi wdrożenia organizacji ruchu w trybie § 8 ust. 2 pkt 1 ppkt b Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach i sprawowania nadzoru nad tym zarządzaniem. 

Uwag tych nie wprowadził zarządca drogi publicznej przy wprowadzaniu (wynoszeniu) zatwierdzonej stałej organizacji ruchu na drodze w terenie. 

Mając na uwadze powyższe zarekomendowaliśmy wystąpienie do Wojewody Mazowieckiego – organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach – w wnioskiem o wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego w sprawie. 

Tym samym we wrześniu 2019 roku wystąpiliśmy ze stosownym wnioskiem do Wojewody Mazowieckiego gdzie wskazaliśmy na następujące rażące uchybienia w zakresie istniejącej organizacji ruchu wymagające natychmiastowej interwencji Wojewody Mazowieckiego w odniesieniu do bierności organu zarządzającego ruchem na drodze: 

  1. wadliwe wprowadzanie projektu stałej organizacji ruchu nr WIOŚ/S/13/2019 z dnia 29 stycznia 2019 roku w lipcu 2019 roku w świetle przepisów oraz wadliwym wykonaniu zadań wynikających z § 12 ust. 1, 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach i sprawowania nadzoru nad tym zarządzaniem przez Starostę Powiatu Pruszkowskiego (organ zarządzający ruchem na drodze) i Wójta Gminy Nadarzyn (zarządca drogi) [zarządca drogi publicznej wadliwie wprowadził zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu],  
  2. samowolne i nieuprawnione istnienie w terenie znaku B – 18 na skrzyżowaniu ulicy Pruszkowskiej, ulicy Przejazdowej i ulicy Turystycznej, podczas gdy według zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu nr WIOŚ/S/13/2019 z dnia 29 stycznia 2019 roku znak B – 18 winien zostać zastąpiony znakiem B – 5, 
  3. brak zastosowania w ciągu ulicy Pruszkowskiej tablic F – 6 z miniaturą znaku B – 5 podczas gdy według zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu nr WIOŚ/S/13/2019 z dnia 29 stycznia 2019 roku tablica ta winna być umieszczona w ciągu ulicy Pruszkowskiej,  
  4. bezpodstawne i bezprawne dopuszczenie na drogach gminnych (ulica Turystyczna, ulica Pruszkowska-odnoga, ulica Przejazdowa) ruchu pojazdów ciężkich z naczepami, podczas gdy przedmiotowe drogi są nieprzystosowane do przenoszenia ruchu pojazdów ciężkich dojeżdżających do sortowni odpadów (brak zapewnienia alternatywnego dojazdu przez zarządcę drogi i organ zarządzający ruchem na drodze), co w rzeczywistości oznacza na brak zapewnienia odpowiedniego ruchu tranzytowego (tranzyt pośredni) dla pojazdów ciężkich do sortowni odpadów, 
  5. wprowadzenie tabliczki uzupełniającej pod znakiem B – 18 (który powinien być znakiem B – 5, a na wskutek nieprawidłowości nie został zmieniony) o treści „Nie dotyczy pojazdów obsługi posesji oraz udokumentowanego wjazdu” w sytuacji gdy treść tej tabliczki nie precyzuje co to jest „udokumentowany wjazd” i kogo  to dotyczy,  
  6. bezpodstawne dopuszczenie w ciągu ulicy Przejazdowej (odcinek Pruszkowska-Turystyczna) ruchu pojazdów ciężkich, których poruszanie się stwarza liczne niebezpieczeństwa i zagrożenia w ruchu drogowym (zobrazowane w dokumentacji fotograficznej i filmowej), co w rzeczywistości oznacza brak zapewnienia odpowiedniego ruchu tranzytowego (tranzyt pośredni) dla pojazdów ciężkich do sortowni odpadów,  
  7. bezpodstawne utrzymywanie dotychczasowej geometrii skrzyżowań (bierność – brak przebudowy) Pruszkowska-Przejazdowa oraz Przejazdowa-Turystyczna nie pozwalającej na wykonywanie manewrów przez pojazdy ciężkie skutkujące rozjeżdżaniem przez pojazdy ciężarowe chodników, ścieżek rowerowych i wykraczaniem poza zewnętrzną krawędź jezdni, co w rzeczywistości przekłada się na zagrożenie bezpieczeństwa w ruch drogowym i narusza interes ogólnospołeczny, 
  8. istniejące i wciąż nieskorygowane nieprawidłowości w zatwierdzonym przez Starostę Powiatu Pruszkowskiego projekcie stałej organizacji ruchu nr 157/2016 z dnia 23 listopada 2016 roku w ciągu ulicy Przejazdowej, skutkujące wadliwym wprowadzeniem organizacji ruchu poprzez zastosowanie znaków pionowych i poziomych pozostających w sprzeczności z regulacjami Załącznika nr 1 i Załącznika nr 2 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z późn. zm.),  
  9. brak zapewnienia niezbędnej szerokości chodników wzdłuż ulicy Przejazdowej i ulicy Turystycznej zapewniającej społeczności lokalnej możliwość bezpiecznego przemieszczania się do okolicznych domów, punktów usługowych i sklepów, co w rzeczywistości przekłada się na zagrożenie bezpieczeństwa w ruch drogowym i narusza interes ogólnospołeczny,  
  10. brak niezbędnej minimalnej szerokości jezdni ulicy Przejazdowej i ulicy Turystycznej do przenoszenie ruchu pojazdów ciężarowych z naczepami, co w rzeczywistości przekłada się na zagrożenie bezpieczeństwa w ruch drogowym i narusza interes ogólnospołeczny,  
  11. niewłaściwe oznakowanie znakami pionowymi, znakami poziomymi oraz brak zastosowania niezbędnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w świetle przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, co w rzeczywistości przekłada się na zagrożenie bezpieczeństwa w ruch drogowym i narusza interes ogólnospołeczny. 

W konsekwencji Wojewoda Mazowiecki podjął niezwłoczne działania wyjaśniające.  

Rezultatem działań nadzorczych Wojewody Mazowieckiego było stwierdzenie wadliwości istniejącej organizacji ruchu na drodze i konieczność doprowadzenia organizacji ruchu do zgodności z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu z dnia 29 stycznia 2019 roku o numerze WIOŚ/S/13/2019. 

W wydanym nakazie (rozstrzygnięciu nadzorczym) z dnia 29 maja 2020 roku pod sygnaturą WI-III.8174.407.2019 Wojewoda Mazowiecki wskazał jednoznacznie, iż należy na drodze powiatowej nr 3107W umieścić brakujące znaki F – 6 z symbolem (miniaturą) znaku B – 5 oraz zastąpić w terenie znak B – 18 znakiem B – 5. 

Należy wskazać, iż przypadki wprowadzania organizacji ruchu niezgodnie z zatwierdzoną stałą organizacją ruchu przez zarządców dróg publicznych zdarzają się w praktyce często. Wynika to niejednokrotnie z omyłek, ale też często stanowi intencjonalne działanie zarządcy drogi, który nie zgadza się z kształtem zatwierdzonej organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze. 

Zaleca się, aby w tego typu sprawach skorzystać z obsługi profesjonalnego pełnomocnika specjalizującego się w takich zagadnieniach. Dobra znajomość przepisów, praktyki i orzecznictwa w materii organizacji ruchu drogowego daje możliwość na ustalenie skali nieprawidłowości oraz pociągnięcie do odpowiedzialności zarządu drogi lub organu zarządzającego ruchem na drodze, który uchybił obowiązującym przepisom. 

radca prawny dr inż. Jonatan Hasiewicz

"prawnik ruchu drogowego"

wypadki drogowe| wykroczenia | ruch drogowy | drogi | organizacja ruchu drogowego | służebność | droga konieczna | nieruchomości

Hasiewicz