
Znaki drogowe na świecie
Radca Prawny dr Jonatan Hasiewicz podczas podróży służbowych i wypoczynkowych – w ramach rozwijanych pasji – dokumentuje oznakowanie pionowe, poziome, systemy zabezpieczenia robót w wybranych krajach świata.
Niektóre z rozwiązań w znaczący sposób różnią się od macierzystych polskich rozwiązań w zakresie organizacji ruchu drogowego, stąd też pragniemy zapoznać czytelników niniejszej strony z niektórymi z nich.
Po kliknięciu w wybrany kraj świata przedstawiane są fotografie poszczególnych rozwiązań z krótki opisem ich funkcjonowania.
Maroko



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Ar-Risani, Maroko
Data: grudzień 2014
W Maroku krawężniki malowane farbą czerwono-białą oznaczają, iż nie wolno się przy nich parkować pojazdów. Z kolei krawężniki koloru żółto-zielonego oznaczają miejsca na jezdni na których można parkować pojazdy. Jest to ciekawe rozwiązanie umożliwiające ograniczenie ilości znaków pionowych na drodze.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Wąwóz Gorges Todra, Maroko
Data: grudzień 2014
W miejscach przebiegu dróg w dolinach górskich rzek stosuje się nawierzchnię betonową. Skrajnię jezdni wytycza się betonowymi słupkami pomalowanymi farbą biało-czerwoną. Takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku gwałtownych wezbrań górskich rzecz w okresie zimowym i wiosennym. Na drogach takich nie stosuje się oznakowania poziomego.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Ait Snan, Maroko
Data: grudzień 2014
Kręta droga przebiegająca w górzystym rejonie całkowicie niezabezpieczona zaporami drogowymi ani barierami ochronnymi. W Maroku administracja drogowa zdaje się na „ostrożność i czujność” kierowcy w rejonach górskich. Notowane są liczne przypadki spadku pojazdów z urwisk i skarp ze względu na brak odpowiednich zabezpieczeń na łukach. Miejsca takie są w szczególności niebezpieczne nocą.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Casablanca, Maroko
Data: grudzień 2014
W Maroku krawężniki malowane farbą czerwono-białą oznaczają, iż nie wolno się przy nich parkować pojazdów. Z kolei krawężniki koloru żółto-zielonego oznaczają miejsca na jezdni na których można parkować pojazdy. Jest to ciekawe rozwiązanie umożliwiające ograniczenie ilości znaków pionowych na drodze.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Casablanca, Maroko
Data: grudzień 2014
W Maroku w niektórych miejscach stosuje się kratownicę stanowiącą „pole przejścia dla pieszych”. Dzięki temu piesi mogą przekraczać jezdnię nie tylko poprzecznie, ale również na skos w dowolny sposób. Rozwiązanie takie ułatwia ruch pieszy w dużych miastach.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Casablanca, Maroko
Data: grudzień 2014
Stoika handlowe z warzywami, owocami i przyprawami stoją bezpośrednio na jezdni. Niekiedy kupcy i sprzedawcy gwałtownie przemieszczają swoje stoiska handlowe, gdyż posiadają one koła. Powoduje to liczne kolizje z pojazdami i pieszymi. Stan taki zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego w Maroku.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Fez, Maroko
Data: grudzień 2014
Stoika handlowe z warzywami, owocami i przyprawami stoją bezpośrednio na jezdni. Niekiedy sprzedawcy lokalizują je bezpośrednio na skrzyżowaniach stwarzając tym zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zdarzają się przypadki, w których kupiec zmierza do stoiska przecinając na skos skrzyżowanie.
Grecja



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Markati, Grecja
Data: listopad 2015
Przykład zastosowanej bariery ochronnej oraz znaku wskazującego kierunek jazdy (polskie odpowiedniki to bariera U – 14a oraz urządzenie bezpieczeństwa ruchu U – 3d). Na krętych drogach górskich rozwiązanie takie jest powszechnie stosowane w Grecji.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Lavrio, Grecja
Data: listopad 2015
Zastosowane rozwiązanie uniemożliwiające fizyczne parkowanie pojazdów na chodniku. Polskim odpowiednikiem wskazanego rozwiązania są słupki blokujące U – 12c. Słupki takie stosuje się w centrach miast w Grecji, w szczególności w rejonach turystycznych.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Park Krajobrazowy Dimosio Davos Rapentosas, Grecja
Data: listopad 2015
W terenach górskich obligatoryjnie w Grecji stosuje się podwójną linię ciągła uniemożliwiającą wyprzedzanie. Dodatkowo stosuje się 0,5 metrowe pobocza wykonane z nawierzchni z betonu asfaltowego.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Ateny, Grecja
Data: listopad 2015
Znak określający pasy ruchu na drodze. Na znaku znajduje się informacja, iż na prawym pasie ruchu za jakiś czas będzie istniała jedynie możliwość skrętu w prawo z wyjątkiem motocykli i autobusów. Zastanawiający jest brak skorelowanego oznakowania poziomego ze znakiem.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Ateny, Grecja
Data: listopad 2015
Znak drogowy uprzedzający o kontroli wykonywanej przez fotoradar. Ciekawą okolicznością jest to, iż bezpośrednio na znaku wskazano podstawę prawną umieszczenia przedmiotowego fotoradaru na drodze (N.2472/1997). Tym samym kierowca jest uprzedzony o istnieniu fotoradaru oraz o podstawie prawnej jego umieszczenia.
Holandia



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Amsterdam, Holandia
Data: październik 2016
Znak drogowy informujący o możliwości parkingu pojazdów. Zaskakującym jest fakt, iż parking odbywa się równolegle do kanału wodnego. Sytuacja taka jest tolerowana w Amsterdamie, mimo tego iż istnieje potencjalne ryzyko wpadnięcia pojazdu do kanału podczas wykonywania manewru parkowania.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Amsterdam, Holandia
Data: październik 2016
Rozwiązanie polegające na stworzeniu miejsca postojowego przeznaczonego wyłącznie do rozładunku pojazdu. W polskim systemie zarządzania ruchem na drogach nie ma takiego odpowiednika znaku drogowego.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Amsterdam, Holandia
Data: październik 2016
Znak informujący o „ślepej uliczce”. Odpowiednik polskiego znaku D – 4b. Ciekawostką jest fakt, iż znak znajduje się po lewej stronie jezdni bez jego powielenia po prawej stronie jezdni. Pod znakiem znajduje się także tabliczka uzupełniająca informująca, w których godzinach „ślepa uliczka” jest zamknięta a kiedy przejezdna.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Amsterdam, Holandia
Data: październik 2016
Przykład wprowadzenia ścieżki rowerowej w centrum miasta. Rowerzyście poruszają się po ścieżce w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdów szynowych. Dwa kierunki ruchu rowerzystów są jedynie przedzielone ciągłą linią koloru białego. Rozwiązanie takie może być stosowane w krajach o wysokiej kulturze poruszania się rowerem i respektowania ruchu rowerowego przez kierujących pojazdami mechanicznymi, gdyż bazuje na dużym zaufaniu wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Islandia



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Blaskogabyggd, Islandia
Data: sierpień 2015
Na fotografii znak informujący o wjeździe do miejscowości. Na zdjęciu widoczna także „tarka” na koła. Rozwiązania takie stosuje się przed mostami i wiaduktami na Islandii, oraz co jakiś czas na dłuższych odcinkach dróg, w celu ograniczenia mechanicznych uszkodzeń nawierzchni jezdni, mostów i wiaduktów. Wulkaniczne pochodzenie wyspy skutkuje dużą ilością sypkich żwirów.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Blaskogabyggd, Islandia
Data: sierpień 2015
Każdy most drogowy wyposażony jest we wzmacniane bariery ochronne. Silne i rwące rzeki spływające do Oceanu Atlantyckiego z największego lodowca Islandii niejednokrotnie „przelewają” się przez całe mosty. Ochronne bariery drogowe są trwale związane z konstrukcją mostów i wiaduktów.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: sierpień 2015
Data: sierpień 2015
Ulica w ścisłym centrum stolicy Islandii. Warto zauważyć, iż znaki zakazu na Islandii mają tło barwy żółtej (na fotografii znak 30 km/h, odpowiednik polskiego znaku B – 33).


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Reykjavik, Islandia
Data: sierpień 2015
Dobry przykład uspokojenia ruchu drogowego. Stosowanie łuków i różnobarwnych nawierzchni (chodniki żółte, krawężniki czerwone, nasadzenia, latarnie uliczne, wyznaczone tory ruchu pojazdów). Jak się okazuje niekoniecznie stosowanie progów zwalniających jest jedynym sposobem spowolnienia ruchu drogowego w zabudowie śródmiejskiej.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Reykjavik, Islandia
Data: sierpień 2015
Kolejny dobry przykład uspokojenia ruchu drogowego. Stosowanie różnobarwnych powierzchni na jezdni, rozmieszczanie słupków, ławek, stojaków rowerowych tworzy przyjemną i estetyczną przestrzeń. Jak się okazuje niekoniecznie stosowanie progów zwalniających jest jedynym sposobem spowolnienia ruchu drogowego w zabudowie śródmiejskiej.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Reykjavik, Islandia
Data: sierpień 2015
Kolejny dobry przykład uspokojenia ruchu drogowego. Stosowanie różnobarwnych powierzchni na jezdni, donice z kwiatami i betonowe słupki. Uwagę na zdjęciu przykuwa znak ostrzegawczy z tłem barwy żółtej.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Reykjavik, Islandia
Data: sierpień 2015
Całe ścisłe centrum Reykjaviku jest objęte strefą ograniczonej prędkości (polski odpowiednik to znaki B – 43 i B – 44). Ograniczona prędkość dotyczy także w niektórych miejscach ulic o szerszym przekroju jak np. dróg o przekroju 2 x 2.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Reykjavik, Islandia
Data: sierpień 2015
W celu zaoszczędzenia na wytyczaniu oznakowania poziomego na Islandii nie oznacza się przejść dla pieszych znakami poziomymi. Stosuje się jedynie sygnalizatory świetlne dla pieszych i rowerzystów. Surowy klimat dalekiej północy (64 - 66 stopień szerokości geograficznej północnej) czyni bezprzedmiotowym wytyczanie oznakowania poziomego. Oznakowanie poziome wyznacza się w ograniczonym stopniu. Oznakowanie poziome nie wytrzymuje silnej penetracji wiatru, śniegu, wody i częstych zmian temperatur.
Izrael



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Jerozolima, Izrael
Data: czerwiec 2015 rok
Zdjęcie przedstawia sposób organizacji miejsc postojowych w Jerozolimie w Izraelu. Pod każdym znakiem „parking” w Izraelu w strefach płatnego parkowania (odpowiednik polskiego znaku D – 18) znajduje się tabliczka z informacją o wysokości opłat.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Jerozolima, Izrael
Data: czerwiec 2015 rok
Wszystkie znaki drogowe – ze względu na wielokulturowość i wielojęzyczność miasta – posiadają napisy w trzech językach: angielskim, arabskim i hebrajskim. Dotyczy to każdego rodzaju znaków drogowych pionowych oraz treści na nich zawartych. Załączone zdjęcie obrazuje oznakowanie: Slow – wolno (poruszaj się wolno) Ze względu na pobliską szkołę.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Jerozolima, Izrael
Data: czerwiec 2015 rok
Przejścia dla pieszych są oznakowane jedynie znakami poziomymi. Nie stosuje się znaków pionowych. W niektórych miejscach znajdują się tylko tabliczki z informację „UWAGA. Piesi” (w trzech językach).


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Jerozolima, Izrael
Data: czerwiec 2015 rok
Przykład uspokojenia ruchu drogowego. Tworzenie placów i wygrodzonych słupkami betonowymi obszarów ruchu pieszego. W tle plac, na którym dominuje ruch pieszy.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Jerozolima, Izrael
Data: czerwiec 2015 rok
Wszystkie znaki drogowe – ze względu na wielokulturowość i wielojęzyczność miasta – posiadają napisy w trzech językach: angielskim, arabskim i hebrajskim. Dotyczy to każdego rodzaju znaków drogowych pionowych oraz treści na nich zawartych. Załączone zdjęcie obrazuje oznakowanie: Mt of Olives – Góra Oliwna Do: Rehav’am Lookout – Do: Punkt widokowy Rehav’am
Portugalia



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: listopad 2016
Data: Lizbona, dzielnica Alfama, Portugalia
Zdjęcie obrazuje stosowanie znaków zakazu zatrzymywania się i postoju w obrębie historycznej dzielnicy Alfama obejmującej wąskie uliczki. Ulice obłożone są obustronnym zakazem zatrzymywania się i postoju z wyłączaniem „na potrzeby wysadzania i zabierania pasażerów”. („excepto tomada e largada de passageiros”). W niektórych miejscach uliczki są tak wąskie, że umożliwiają jedynie przejazd pojazdu.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Lizbona, dzielnica Alfama, Portugalia
Data: listopad 2016
Obszar ograniczonego dostępu (słupek dostępowy OPUSZCZONY). Jedynie mieszkańcy historycznej dzielnicy posiadają kartę, która po przyłożeniu do czytnika odblokowuje ruchomy słupek umożliwiający dostęp do obszaru ograniczonego dostępu. Istnieje także możliwość wykupienia odpłatnie dostępu do strefy ograniczonego dostępu. Pewne wyjątki są także przewidziane dla placówek zaopatrzenia handlu detalicznego.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Lizbona, dzielnica Alfama, Portugalia
Data: listopad 2016
Obszar ograniczonego dostępu (słupek dostępowy PODNIESIONY). Jedynie mieszkańcy historycznej dzielnicy posiadają kartę, która po przyłożeniu do czytnika odblokowuje ruchomy słupek umożliwiający dostęp do obszaru ograniczonego dostępu. Istnieje także możliwość wykupienia odpłatnie dostępu do strefy ograniczonego dostępu. Pewne wyjątki są także przewidziane dla placówek zaopatrzenia handlu detalicznego.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Przejście dla pieszych. W celu oszczędności nie stosuje się klasycznej „zebry”, a jedynie linie przebiegające w poprzek jezdni wyznaczające przestrzeń poruszania się pieszych. Rozwiązanie takie stosowane jest na zdecydowanej większości przejść dla pieszych w Lizbonie.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Miejski system informacji w Lizbonie. W Lizbonie postawiono na czytelność oznakowania i zrezygnowano z wielokolorowego oznaczania punktów turystycznych, handlowych i POI. Stosowane jest oznakowanie w odcieniach szarości.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Poziome oznakowanie „wstrząsowe” informujące o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. Ponadto tuż przed przejściem dla pieszych około 15 – 20 metrowa powierzchnia w kolorze czerwonym. Ciekawostką jest brak zastosowania azylu na środku jezdni w przypadku przejścia dla pieszych przebiegającego w poprzek jezdni o przekroju 1 x 4.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Przykład progu zwalniającego z wyniesionym przejściem dla pieszych. W tym przypadku zastosowano „zebrę”. Ciekawy odpowiednik polskiego znaku poziomego P – 25 w postaci „szachownicy” biało-czarnej. Zastanawiający jest brak punktowych elementów odblaskowych przed wyniesionym przejściem dla pieszych.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Niespotykane oznakowanie. Znak drogowy zlokalizowany w pasie drogowym prowadzący do Kasyna z symbolem „trefla”.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Większość ścieżek rowerowych w Portugalii ma kolor zielony i są ścieżkami jednokierunkowymi. Rozwiązanie takie z jednej strony sprzyja bezpieczeństwu ruchu drogowego, lecz z drugiej strony generuje konieczność budowy większej ilości dróg rowerowych. Na zdjęciu znak poziomy zbliżony swoim wyglądem do polskiego znaku poziomego P – 27 stosowanego przy „kontra-ruchu rowerowym”.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Lizbona, Portugalia
Data: listopad 2016
Przykład zajęcia całego pasa jezdni na potrzeby lokalizacji sezonowego ogródka gastronomicznego. Właściciel lokalu uzyskał wszelkie pozwolenia i ponosi opłaty za zajęcie jezdni pod sezonowy ogródek gastronomiczny. W związku z wykorzystaniem całego pasa ruchu pod ogródek gastronomiczny został przeorganizowany ruch pieszych i pojazdów w rejonie.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Lizbona, Dzielnica Alfama, Portugalia
Data: listopad 2016
Wąska zabudowa miejska i historyczne uwarunkowania generują konieczność stosowania sygnalizatorów świetlnych dla zabytkowych tramwajów poruszających się po krętych uliczkach Lizbony. Krzyżujące się tory tramwajowe umożliwiają jedynie ruch wahadłowy. Sygnalizator odpowiednio dopuszcza tramwaje z przeciwnych kierunków ruchu.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Terras da Costa, Portugalia
Data: listopad 2016
Znak informacyjny wskazujący kierunek ruchu do lokalnej plaży. Znak zawiera informację na temat nazwy miejsca turystycznego – w tym przypadku „Praia da Mata” (Plaża Mata).


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Terras da Costa, Portugalia
Data: listopad 2016
Tablica z symbolem znaku zakazu informująca, iż za około 500 metrów nastąpi ograniczenie tonażowe 3,5 t. Odpowiednikiem tego znaku jest polska tablica uzupełniająca F – 5. Warto zauważyć, iż na tablicy znajduje się wiele elementów opisowych, szczegółowe informacje dotyczące zakazu oraz wyłączenia spod zakazu widniejące pod piktogramem 3,5 t.
Rosja



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
W Rosji powszechnie stosowane są „odmierzacze czasu (liczniki czasu)” dla pieszych. Informują one ile czasu pozostało na przejście. Odmierzacz miga i pulsuje w momencie gdy pozostało mniej niż 5 sekund.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
W Rosji na przejściach dla pieszych dokonuje się „segregacji” ruchu pieszych. Strzałkami są oznaczone kierunki ruchu pieszych. Rozwiązanie takie pozwala uniknąć „zderzeniom” pieszych na przejściach. Każdy pieszy przed przejściem przez jezdnię zajmuje już uprzednio odpowiednie miejsce przy „zebrze”.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
W Rosji przystanki autobusowe mają często 30 – 50 metrów długości. Autobus miejski pozostaje w Rosji wciąż jednym z podstawowych środków przemieszczania się po mieście. Zaprezentowane oznakowanie wskazuje na długość przystanku autobusowego (30 metrów).


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
W celu uniknięcia dewastacji tablice informacyjne o liniach autobusowych i czasie przyjazdu autobusów umieszcza się na tyle wysoko, aby utrudniona była forma wszelkich aktów wandalizmu.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
Dublowanie znaków ostrzegawczych o robotach za skrzyżowaniem po zmianie kierunku ruchu. Rozwiązanie, które nie istnieje w polskim systemie zarządzania ruchem na drogach. Pojazd wykonujący manewr lewoskrętu jest już uprzednio powiadamiany o robotach drogowych i zwężeniu za skrzyżowaniem po wykonaniu manewru. Znaki dodatkowo są zdublowane (nad jezdnią oraz po prawej stronie jezdni).


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
W Rosji nie istnieje odpowiednik znaku „STOP”. W tym celu istnieje jedynie forma pisemna znaku „STOP” w postaci biało-czarnej tabliczki. Jest ona stosowana fakultatywnie, nie we wszystkich miejscach.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
Przykład znaku strefy zamieszkania (koniec strefy zamieszkania). Wariant znaku obowiązujący w Rosji. Stosowany na placach, wąskiej zabudowie miejskich i w rejonie osiedli mieszkaniowych.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
Lokalizacja sezonowego ogródka gastronomicznego na jednej z głównych ulic Sanki Petersburga. Zastanawiające jest to, dlaczego dla pieszych pozostawiono jedynie około 1,0 – 1,25 m szerokości chodnika. Ponadto w dalszej części chodnika widoczna latarnia uliczna powoduje, iż dla pieszych pozostaje około 0,5 m szerokości chodnika.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Peterhof, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
Nietypowa tabliczka uzupełniająca pod znakiem „parking”. Tabliczka zakazuje nadmiernemu wydzielaniu spalin z rur wydechowych pojazdów. Celem stosowania tabliczki jest ograniczenie nieuzasadnionej pracy pojazdów na biegu neutralnym i gwałtownego przyspieszania generującego zwiększoną emisję spalin. Genezą stosowania tej tabliczki w tym miejscu jest rekreacyjno-przyrodniczy charakter regionu.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Sankt Petersburg, Federacja Rosyjska
Data: maj 2016
Jedna z tabliczek uzupełniających do znaku „parking” wskazująca na zalecany/preferowany sposób parkowania pojazdów w stosunku do chodnika. Należy zaznaczyć, iż tabliczka jest znacznie bardziej czytelna niż jej polski odpowiednik w postaci tabliczki uzupełniającej T – 30f („postój całego pojazdu na jezdni prostopadle do krawężnika”).
USA



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Przykładowa droga stanowa o przekroju 1x2. Zawsze oba kierunki ruchu są rozdzielone oznakowaniem poziomym koloru żółtego (znak poziomy – linia przerywana) z zastosowaniem pomiędzy punktowych elementów odblaskowych.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Przykładowa droga stanowa o przekroju 1x2. Zawsze oba kierunki ruchu są rozdzielone oznakowaniem poziomym koloru żółtego (znak poziomy – linia ciągła) z zastosowaniem pomiędzy punktowych elementów odblaskowych.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Park Narodowy Sekwoi, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Znaki ograniczenia prędkości mają postać znaków opisowych. „Speed limit 25” – „ograniczenie prędkości 25 mil/h”. Zdecydowana większość znaków w Stanach Zjednoczonych Ameryki to znaki zawierające określoną treść (język pisany).


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Park Narodowy Sekwoi, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Godne uwagi atrakcje turystyczne są oznaczone bezpośrednio przy drogach oznakowaniem drogowym w brązowej kolorystyce (znaki turystyczne).


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Pahrump, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Nevada
Data: grudzień 2015
Główne autostrady (highways) posiadają, co najmniej dwa pasy ruchu w jednym kierunku. W takim przypadku przeciwne kierunki ruchu są odseparowane barierą.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Mountain Springs, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Nevada
Data: grudzień 2015
Droga o przekroju 2+1. Przeciwne kierunki ruchu rozróżniane dzięki żółtemu oznakowaniu poziomemu. Dodatkowo uwagę przykuwa znak „Cattle guard” informujący o możliwości pojawieniu się bydła w rejonie oraz istnieniu w rejonie zabezpieczeń uniemożliwiających wtargnięciu zwierząt hodowlanych na jezdnię.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Hoover Dam, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona/Nevada
Data: grudzień 2015
Kolejny przykład opisowego znaku drogowego. „STOP Here on RED” – „Zatrzymaj się Tutaj na czerwonym świetle”. Opisowy charakter znaków jest typowy dla amerykańskich rozwiązań organizacji ruchu. Zastosowane rozwiązanie ma służyć właściwej organizacji ruchu w rejonie zapory Hoovera.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Hoover Dam, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona/Nevada
Data: grudzień 2015
Oznakowanie przejść dla pieszych składa się wyłącznie z oznakowania poziomego. Nie stosuje się w Stanach Zjednoczonych oznakowania pionowego (z pewnymi wyjątkami). W tle widać także słupki blokujące z łańcuchem uniemożliwiające wtargnięcie pieszych na jezdnię w nieprzewidzianych do tego miejscach.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Hoover Dam, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona/Nevada
Data: grudzień 2015
Oznakowanie miejsc postojowych. Stosowane jest wyłącznie oznakowanie poziome. Kierowcy ściśle przestrzegają sposobu parkowania pojazdów, nie pozostawiając swoich pojazdów na „martwych polach”.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Las Vegas, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Nevada
Data: grudzień 2015
Oznakowanie poziome w Las Vegas składa się wyłącznie z punktowych elementów odblaskowych. Ze względu na olbrzymie upały panujące przez większość część roku stosowanie oznakowania poziomego byłoby niepraktyczne. W niektórych miejscach linie przerywane są podwojone, dzięki czemu przy zmianie pasa ruchu efekt „wstrząsowy” po przejechaniu przez linię jest lepiej odczuwalny.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Las Vegas, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Nevada
Data: grudzień 2016
Duży ruch pieszy wymusił na zarządzających ruchem zastosowanie kładek dla pieszych. W latach 70-tych XX-wieku gigantyczny ruch pieszy w Las Vegas niemalże całkowicie blokował ruch pojazdów. Stąd też wzdłuż głównej arterii Las Vegas The Strip (Paradise) powstał ciąg kładek dla pieszych z systemem schodów ruchomych.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Meteor Crater Road, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Nevada
Data: grudzień 2016
Na drogach lokalnych istnieje cały system oznakowania informujący o możliwości pojawienia się na drodze wypasającego się bydła. Zwierzęta potrafią pojawić się dosłownie w każdej chwili.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Phoenix, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona
Data: grudzień 2015
Tablica na highway-u informująca o następujących po sobie kolejno zjazdach: za ¼ mili, za 1 ¼ mili oraz z 2 ¼ mili. Oznakowanie takie ułatwia dostosowanie prędkości i wybór właściwego pasa ruchu.


Zdjęcie nr 14:
Lokalizacja: Tucson, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona
Data: grudzień 2015
Sposób oznakowania skrzyżowania o układzie „T”. Kierowca ma możliwość wykonania manewru prawoskrętu lub lewoskrętu. Jazda na wprost jest niemożliwa. Widoczne na fotografii tablice odblaskowe są koloru żółto-czarnego.


Zdjęcie nr 15:
Lokalizacja: Tucson, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona
Data: grudzień 2015
Kolejny przykład łącznia języka opisowego z językiem graficzny na znakach drogowych. Oprócz zastosowania znaku „zakaz wjazdu” (odpowiednik znaku B – 2) dodatkowo na znaku jest informacja „Do not enter”.


Zdjęcie nr 16:
Lokalizacja: Cactus Forest Drive, Saguaro National Park, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona
Data: grudzień 2015
Przykład znaku graficznego ostrzegającego rowerzystów o niebezpiecznym skalistym poboczu. Znak zachęca do dostosowania prędkości do pokonywanych spadków i wzniesień.


Zdjęcie nr 17:
Lokalizacja: Cactus Forest Drive, Saguaro National Park, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona
Data: grudzień 2015
Przykład znaku graficznego zachęcającego do „dzielenia drogi” ze wszystkimi jej użytkownikami. „Share the Road” – samochód, pieszy, rowerzysta… i żółw.


Zdjęcie nr 18:
Lokalizacja: Cactus Forest Drive, Saguaro National Park, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Arizona
Data: grudzień 2015
Przykład zastosowania „oporników” na przednie koła. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojazdy parkujące zatrzymują się w jednakowym miejscu pozostawiając odpowiednią przestrzeń na chodniku dla pieszych.


Zdjęcie nr 19:
Lokalizacja: Palm Desert, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Przykładowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu w Palm Desert w Kalifornii. Ciągi piesze są oznaczone jedynie liniami przebiegającymi w poprzek jezdni. Na tarczy samego skrzyżowania nie stosuje się linii segregacyjnych (prawoskręt, lewoskręt, jazda na wprost) – kierowcy pozostawia się decyzję w zakresie właściwego ustawienia pojazdu względem osi jezdni w kontekście zaplanowanego manewru.


Zdjęcie nr 20:
Lokalizacja: Banning, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Na drogach w rejonach pustynnych znajdują się często informacje (znaki pionowe i poziome) o możliwych burzach piaskowych. Przykład jednej z takich burz wzniecających i zasypujących drogę piaskiem naniesionym z okolicznych pustyń.


Zdjęcie nr 21:
Lokalizacja: San Diego, Balboa Park, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Kolejny przykład łącznia języka opisowego z językiem graficzny na znakach drogowych. Oprócz zastosowania znaku „zakaz wjazdu” (odpowiednik znaku B – 2) dodatkowo na znaku jest informacja „Do not enter”. Dodatkowo w tle widać powielenie znaku STOP w postaci pionowej i poziomej (napis na jezdni).


Zdjęcie nr 22:
Lokalizacja: Encinitas, Stany Zjednoczone Ameryki, Kalifornia
Data: grudzień 2015
Tabliczka informująca o zakazie parkingu w godzinach nocnych pomiędzy 22:00 – 05:00 oraz o zakazie palenia. Oba zakazy są surowo egzekwowane przez lokalne organy sprawujące kontrolę ruchu drogowego. Parking punktualnie całkowicie opróżniał się o godzinie 22:00.


Zdjęcie nr 23:
Lokalizacja: Encinitas, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Nietypowy znak pionowy: „Uwaga surfer!”. Dodatkowo poniżej informacja o początku pasa ruchu dla rowerów („Bike lane. Begin.”).


Zdjęcie nr 24:
Lokalizacja: Los Angeles, Griffith Observatory, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Nietypowy znak pionowy przy wejściu do parku: „Nie dokarmiaj dzikich zwierząt w lesie”. Znaki takie są często stosowane przy drogach, w celu ograniczania procederu wyrzucania „śmieci” z jedzeniem na pobocza. Dzikie zwierzęta żerujące przy takich odpadkach stwarzają niejednokrotnie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Zdjęcie nr 25:
Lokalizacja: Hollywood, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Sygnalizator dla pieszych składa się ze znaku barwy białej lub zielonej wskazującej idącego pieszego (sygnał pozwalający przekroczyć przejście dla pieszych). Znak barwy czerwonej (wyprostowany na baczność pieszy) zabrania przekraczania jezdni.


Zdjęcie nr 26:
Lokalizacja: Los Angeles, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2015
Kolejny przykład zastosowania „oporników” na przednie koła. Dzięki takiemu rozwiązaniu pojazdy parkujące zatrzymują się w jednakowym miejscu pozostawiając odpowiednią przestrzeń na chodniku dla pieszych. Tym razem „oporniki” są pomalowane farbą barwy białej.


Zdjęcie nr 27:
Lokalizacja: Los Angeles, Stany Zjednoczone Ameryki Stan: Kalifornia
Data: grudzień 2014
Bardzo ciekawe rozwiązanie umożliwiające zachowanie odpowiedniej przestrzeni pomiędzy parkującymi pojazdami. Linie wskazujące sposób parkowania posiadają wewnątrz odpowiednią dodatkową przestrzeń (około 20 – 25 cm) dzięki czemu kierowca oraz pasażer może swobodnie wysiąść z samochodu.
Włochy



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: czerwiec 2016
Data: Fiumiciono, Włochy
Na środku ronda znak ostrzegawczy informujący o śliskiej jezdni. Powód umieszczenia znaku definiuje tabliczka uzupełniająca pod nim: „presenza impianti di irrigazione”. (tłumaczenie: „obecność systemów nawadniania roślin”). System nawadniający może powodować zraszanie jezdni ronda i ryzyko wpadnięcia pojazdu w poślizg.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Lido di Ostia, Włochy
Data: czerwiec 2016
Wyniesione skrzyżowanie z przejściami dla pieszych. Na znaku informacja: „serie attraversamenti pedonali rialzati” (tłumaczenie: seria podniesionych przejść dla pieszych/stref pieszych). Rzeczywiście, w obrębie wyniesionej wyspy znajduje się wiele przejść dla pieszych.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Lido di Ostia, Włochy
Data: czerwiec 2016
Tam gdzie latarnie utrudniają wytyczenie miejsca postojowego dla pojazdu osobowego stosuje się wytyczenie miejsc postojowych dla skuterów i motorów. Odpowiedni znak pionowy na załączonej fotografii to ilustruje. Oznakowanie poziome także odpowiada przestrzeni potrzebnej dla skutera.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
Strefa ruchu pieszego. Strefą tą objęte są ulice w wąskiej zabudowie miejskiej Rzymu.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
Ciekawy sposób odseparowania przeciwnych kierunków ruchu. Oprócz oznakowania poziomego w kolorze barwy żółtej zastosowano punktowe „grzybki” z prefabrykowanego tworzywa gumowego mocowane do nawierzchni z betonu asfaltowego.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
Zatoka postojowa przewidziana jedynie na potrzeby 30-minutowego rozładunku. Zasada jest respektowana przez społeczność lokalną. Obserwacja miejsca potwierdziła rotację pojazdów dostarczających produkty do sklepów i rotacyjne wykorzystywanie miejsca.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
Nieprzekraczalne linie ciągłe wyznaczające odpowiednio tor ruchu dla pojazdów i tramwajów. W oddali widać przejście dla pieszych oznakowanie jedynie znakami poziomymi (ten sposób również stosuje się we Włoszech).


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Rzym/Watykan, Włochy/Watykan
Data: czerwiec 2016
Przykładowy sposób wyznaczenia miejsc postojowych dla skuterów. W rejonie Państwa Watykan (otoczonego administracyjnie przez Rzym) wprowadzone jest ograniczenia ruchu pojazdów samochodowych, przy braku analogicznego zakazu dla skuterów i motorów. Stąd też duża ilość miejsc postojowych dla skuterów i motorów w rejonie.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
„Zona traffico limitato” – „Strefa ograniczonego ruchu”. Tablica informująca o zasadach wjazdu do strefy ograniczonego ruchu w ścisłym centrum Rzymu. Tablica określa także wyjątki od zasady oraz rozróżnia zasady dostępu w zależności od dni tygodnia.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
Przykład zastosowania zakazu ruchu (odpowiednik polski znaku B – 1) z tabliczkami określającymi wyjątki. Ciekawostką jest fakt, iż tabliczki uzupełniające zawierające napis „ecceto” (tłum. „z wyjątkiem”) zawierają piktogramy autobusu, taxi i roweru. Tym samym treść tabliczki jest syntezą języka pisanego oraz języka graficznego.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Rzym, Włochy
Data: czerwiec 2016
Przykładowy sposób wyznaczenia miejsc postojowych dla skuterów. Na wzgórzach (drogi o nachyleniu) miejsca postojowe dla skuterów są wyznaczane prostopadle do kąta nachylenia wzgórza.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Gesturi, Sardynia, Włochy
Data: październik 2017
W wąskiej zabudowie małych miasteczek w górskiej części Sardynii stosuje się znaki informujące o wyłącznym ruchu pieszym. Celem takiego rozwiązania jest uniknięcie niepowołanego wjazdu skutera, motocykla bądź roweru w nieprzystosowane do tego przestrzenie.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Gesturi, Sardynia, Włochy
Data: październik 2017
Zakaz postoju z dopuszczeniem 1-godzinnego postoju na potrzeby rozładunku. Rozwiązanie stosowane w wąskiej zabudowie zabytkowych dzielnic, gdzie stosuje się metody ograniczania ruchu pojazdów mechanicznych przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości dojazdu (w tym rozładunku) dla mieszkańców.


Zdjęcie nr 14:
Lokalizacja: Palau, Sardynia, Włochy
Data: listopad 2017
Specjalnie wytyczone strefy przeznaczone wyłącznie do parkowania pojazdów określonej kategorii (autobusy, pojazdy pow. 3,5 t, campery, przyczepy). Oprócz znaku pionowego należy wskazać, iż miejsca postojowe są wytyczone oznakowanie poziomym barwy żółtej.


Zdjęcie nr 15:
Lokalizacja: La Maddalena, Sardynia, Włochy
Data: listopad 2017
W miejscach gdzie jest to niemożliwe ze względu na warunki lokalne wyznacza się „strefę ruchu pieszego” oddzielając ją białą ciągłą linią od przestrzeni, po której poruszają się pojazdy mechaniczne (brak chodników, krawężników i geometrycznego wyodrębnienia przestrzeni dla pieszych).


Zdjęcie nr 16:
Lokalizacja: La Maddalena, Sardynia, Włochy
Data: listopad 2017
Sposób oznakowania robót drogowych we Włoszech dopuszcza stosowania oznakowania umieszczanego tuż przy nawierzchni jezdni lub bezpośrednio przy krawędzi jezdni. Przedmiotowy sposób oznakowania robót drogowych może budzić zastrzeżenia z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Zdjęcie nr 17:
Lokalizacja: Olbia, Sardynia, Włochy
Data: listopad 2017
Doskonały sposób wykorzystania przestrzeni pasa drogowego. Zamiast stosowania martwego pola (obszar wyłączony z ruchu) wprowadzono miejsca postojowe dla motocykli.


Zdjęcie nr 18:
Lokalizacja: Villasimius, Sardynia, Włochy
Data: listopad 2017
W miejscach gdzie niemożliwe jest wybudowanie mostu stosuje się oznakowanie informujące o konieczności przejazdu przez strumień wody w przypadku ulewnego deszczu („in caso di forte pioggia”).


Zdjęcie nr 19:
Lokalizacja: Villasimius, Sardynia, Włochy
Data: listopad 2017
Znak informujący o godzinach, w których obowiązuje zakaz postoju (tj. między godziną 06:00 – 08:00) w związku z cyklicznym rutynowym sprzątaniem pasa drogowego przez pojazdy techniczne (pojazd czyszczący).
Indie



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Delhi, Specjalny Region Administracyjny Delhi, Indie
Data: grudzień 2016
Znak informujący o konieczności zachowania ostrożności. W godzinach szczytu przedmiotowy odcinek jest zapełniony rikszami, tuk-tukami, samochodami, autobusami i rowerzystami. Zmiana pasów ruchu w Indiach jest dokonywana szybko i często stąd w takich miejscach stosuje się dodatkowe oznakowanie pionowe.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Delhi, Specjalny Region Administracyjny Delhi, Indie
Data: grudzień 2016
Odcinek oznakowania poziomego wstrząsowego. Rozwiązanie takie ma zapobiegać rozwijaniu przez kierowców nadmiernych prędkości w obszarze zabudowanym.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Delhi, Specjalny Region Administracyjny Delhi, Indie
Data: grudzień 2016
Sytuacja niespotykana w Europie, w której to przejście dla pieszych prowadzi z chodnika na „pas zieleni” (trawnik). Jak widać na przedmiotowej fotografii piesi korzystający z przejścia dla pieszych uczynili z trawnika klepisko. Rozwiązanie takie należy uznać za niewłaściwe z punktu widzenia prawidłowej geometrii rozwiązań w obrębie skrzyżowań.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Delhi, Specjalny Region Administracyjny Delhi, Indie
Data: grudzień 2016
Wysokość krawężników w Indiach ma zniechęcać do wykorzystywania chodników jako miejsc postojowych. Krawężniki w niektórych miejscach mają nawet do 0,4 m wysokości.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Surir, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
Istotne z punktu widzenia kierowców oznakowanie pionowe jest dwujęzyczne: w języku angielskim i języku hindi. Indie do dnia dzisiejszego pozostają krajem dwujęzycznym


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Agra, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
Niektóre oznakowanie drogowe jest umieszczane w sposób niekonsekwentny. Jedna sztyca znaku drogowego jest umieszczona na chodniku a druga na jezdni, co stanowi zagrożenie w kontekście zachowania minimalnej skrajni drogowej.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Agra, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
W Indiach niektóre z drzew są traktowane w sposób szczególny. Jedno z nich było uznane za wartościowe, na, tyle iż pozostawiono je „wewnątrz” jednego pasa ruchu. Nie przeszkadza to jednak kierowcom w korzystaniu z drogi dwujezdniowej. Co prawda stan drzewa (liczne zadraśnięcia, obtarcia) wskazują iż wielokrotnie jest powodem kolizji drogowych.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Agra, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
Wszechobecne „święte krowy” oraz duże ilości śmieci (odpadów) skutecznie utrudniają ruchu drogowy. Niekiedy odpady (śmieci) są roznoszone po pobliskich drogach przez zwierzęta gospodarskie poszukujące w nich pożywienia.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Agra, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
Prowizoryczne domostwa w pasie rozdziału. Wykonane z przypadkowo zebranych materiałów miejsca zamieszkania hindusów. Wszechobecna bieda powoduje się przestrzenie znajdujące się w pasie rozdziału pomiędzy jezdniami stanowią „idealne” miejsce do pobytu stałego. Nie trzeba wskazywać, iż tymczasowe miejsca zamieszkania ograniczają widoczność uczestników ruchu drogowego oraz stanowią istotne zagrożenie w ruchu drogowym.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Dudulpur, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
W Indiach niektóre z drzew są traktowane w sposób szczególny. Kolejny przykład drzewa, które wymusiło na wykonawcach drogi „korektę” jej prostego przebiegu.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Waranasi, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
Sposób oznakowania robót drogowych pozostawia wiele do życzenia. Niejednokrotnie zdarzają się przypadki, w których kierowcy w sposób nieuprawniony poruszają się w obszarze robót drogowych.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Waranasi, Uttar Pradesh, Indie
Data: grudzień 2016
Znak informujący o całkowitym zakazie postoju w rejonie skrzyżowania. Znaki tego typu są często stosowane w Indiach, gdyż kierowcy pozostawiający swoje pojazdy całkowicie blokują ruch na centralnych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Bengalore, Karnataka, Indie
Data: grudzień 2016
Nietypowy znak dotyczący skrętu w lewo. Co ciekawe znak nie zakazuje skrętu w lewo. Informuje jedynie, iż wykonanie manewru będzie wiązało się z koniecznością przepuszczania innych pojazdów będących w kolizyjnym strumieniu ruchu.


Zdjęcie nr 14:
Lokalizacja: Bengalore, Karnataka, Indie
Data: grudzień 2016
Nietypowy znak nakazujący przestrzeganie poziomych linii segregacyjnych. Lokalizowany jest on na wielu skrzyżowaniach w Indiach ze względu na fakt, iż kierowcy w sposób niekontrolowany zmieniają pasy ruchu przed i wewnątrz skrzyżowania.


Zdjęcie nr 15:
Lokalizacja: Panaji, Goa, Indie
Data: grudzień 2016
Nietypowy znak zakazujący „jazdy na wprost”. Odpowiednik polskiego znaku „zakaz wjazdu”. W niektórych systemach zarządzania ruchem na drogach rezygnuje się ze znaków „zakazu jazdy na wprost”, a jedynie stosuje się w odpowiedni sposób znaki „zakazu wjazdu” pojazdów w określony sposób.


Zdjęcie nr 16:
Lokalizacja: Vasco da Gama, Goa, Indie
Data: grudzień 2016
Nietypowy znak zakazu wyprzedzania pojazdów. Znak został zastosowany pomimo istniejącego oznakowania poziomego umożliwiającego zmianę pasa ruchu.


Zdjęcie nr 17:
Lokalizacja: Panaji, Goa, Indie
Data: grudzień 2016
Nietypowy znak dotyczący „zakazu oddawania moczu na chodnik”. W Indiach istnieje zakorzeniona kultura dopuszczająca możliwość oddawania moczu w dowolnym miejscu, w tym w obrębie dróg publicznych. W związku z tym w wielu reprezentacyjnych miejscach pojawiają się znaki informujące o zakazie oddawania moczu.


Zdjęcie nr 18:
Lokalizacja: Panaji, Goa, Indie
Data: grudzień 2016
Nietypowy znak dotyczący „zakazu plucia”. W Indiach istnieje zakorzeniona kultura dopuszczająca możliwość plucia śliną w dowolnym miejscu, w tym w obrębie dróg publicznych. W związku z tym w wielu reprezentacyjnych miejscach pojawiają się znaki informujące o zakazie plucia.


Zdjęcie nr 19:
Lokalizacja: Panaji, Goa, Indie
Data: grudzień 2016
Informacja o istniejącym progu zwalniającym jest umieszczana na znaku drogowym „tuż” przy progu zwalniającym. Kierowca nie jest z wyprzedzeniem informowany o istnieniu progu zwalniającego oraz o konieczności dostosowania prędkości w przypadku zbliżania się do takiego progu zwalniającego.
Niemcy



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Mescherin, Niemcy
Data: grudzień 2016
W niemieckim systemie zarządzania ruchem na drogach stosuje się informację o odległości do następnej miejscowości łącznie ze znakiem informującym o końcu danej miejscowości. Ułatwia to podróżnym orientację na drodze oraz przy planowaniu podróży.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Mescherin, Niemcy
Data: grudzień 2016
Ścieżki nieutwardzone w Niemczech również są klasyfikowane jako ciągi pieszo-rowerowe oznakowane odpowiednim znakiem pionowym.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Mescherin, Niemcy
Data: grudzień 2016
Tablica informująca o dopuszczalnych prędkościach w Niemczech w obszarze zabudowanym, poza obszarem zabudowanym i na autostradach. Tablica ta stanowi uderzającą różnicę w stosunku do naszego polskiego odpowiednika znaku pionowego D – 39, w którym wskazuje się różne ograniczenia prędkości zależne od rodzaju pojazdu i kategorii drogi.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Staffelde, Niemcy
Data: grudzień 2016
Ciekawe rozwiązanie ostrzegające o niebezpieczeństwach związanych z możliwością potencjalnej kolizji z koronami drzew znajdujących się w skrajni drogowej. Szczególnie interesująca wskazówka dla kierowców prowadzących pojazdy ciężarowe.
Mauritius



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Planie Magnien, Mauritius
Data: maj 2017
Na Mauritius dopuszcza się stosowanie znaków informujących o przejściu dla pieszych „już za” miejscem przejścia dla pieszych. Rozwiązanie takie wydaje się wątpliwe zważywszy na podstawowe zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Port Louis, Mauritius
Data: maj 2017
Zestawienie podstawowych znaków drogowych stosowanych na Mauritius.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Port Louis, Mauritius
Data: maj 2017
Linia nazywana przez miejscowych „Z-line”. Linia przerywana przebiegająca niejednolito przypominająca „daszki”. Jest to miejsce w którym pojazdy mogą się nawzajem wyprzedzać. W miejscu gdzie taka linia nie występuje wyprzedzanie jest zabronione.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Port Louis, Mauritius
Data: maj 2017
Znak informujący o drodze jednokierunkowej, która stanowi drogą wyjazdową z obszaru „dróg jednokierunkowych”. Istotna informacja dla kierowców mogących błądzić w gąszczu uliczek zabudowy Port Louis.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Port Louis, Mauritius
Data: maj 2017
Miejsce przecięcia się torów ruchu pojazdów na skrzyżowaniu. Obszar, w którym dopuszczalne są różne manewry samochodów. Rozwiązanie takie jest także czytelne dla kierowców pod kątem orientacji na drodze. Są oni odpowiednio szybciej uprzedzeni o zbliżaniu się do skrzyżowania.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Port Louis, Mauritius
Data: maj 2017
Nietypowy sposób zastosowania sygnalizatorów dla pieszych. Odmiennie niż w krajach europejskich sygnalizator pokazuje na jednej soczewce symbol „idź” (kolor zielony) i „stój” (kolor czerwony). Natomiast na górnej soczewce uaktywnia się przy kolorze zielonym „idź” odmierzacza czasu informujący pieszego ile sekund sygnału zielonego pozostało do końca.
Hongkong



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Znany z brytyjskiego systemu zarządzania ruchem na drogach sposób ostrzegania pieszych przekraczających jezdnię z ruchem lewostronnym. Informacja dla pieszych w dwóch językach – po chiński i po angielsku.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Hongkong
Data: Hongkong
Ciekawy sposób organizacji ruchu na przejściu dla pieszych poprzecznym do ścieżki rowerowej. Duża liczba rowerzystów poruszających się po Hongkongu wymusza tego typu rozwiązania. Oprócz oznakowania pionowego na takich przejściach dla pieszych stosuje się słupki wyznaczające tor ruchu pieszych oraz odpowiednie powierzchnie barwne z farb chemoutwardzalnych. Dodatkowo odpowiednie oznakowanie poziome w dwóch językach – chińskim i angielskim.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Ciekawy sposób organizacji ruchu przed wjazdem na kładkę dla rowerzystów i pieszych. W Hongkongu wiele ścieżek rowerowych jest prowadzonych „po kładkach” nad jezdniami i skrzyżowaniami.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Ciekawy sposób organizacji ruchu na skrzyżowaniu „pieszo-rowerowym” – miejsce przecięcia strumieni kolizyjnych pojazdów i pieszych. Powierzchnia koloru żółtego oznacza miejsce umożliwiające swobodny wybór kierunku jazdy (rowerzyści) lub kierunku ruchu pieszego (piesi).


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Skrzyżowanie dla rowerzystów zlokalizowane „nad jezdnią” dla pojazdów w obrębie naziemnych przejazdów dla rowerzystów. Duże natężenie ruchu rowerowego generuje konieczność wprowadzenia takich rozwiązań celem uniknięcia zagęszczenia ruchu rowerowego w obrębie tarczy skrzyżowania przeznaczonego dla pojazdów mechanicznych.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Tabliczka informująca o konieczności zejścia rowerzysty z roweru i przeprowadzenia roweru przez przejście dla pieszych. Rozwiązanie stosowane w miejscach, w których nie wyznaczono odpowiednich przejazdów poprzecznych dla rowerzystów przez jezdnie.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Znak ostrzegawczy wskazujący na wloty garażowe mogące zagrażać pieszemu (nagły wyjazd pojazdów dostawczych). Ciekawe rozwiązanie umożliwiające ostrzeżenie pieszego, kierowców i rowerzystów. Znaki te są stosowane w wąskiej i wysokiej zabudowie centrum Hongkongu.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Hongkong
Data: grudzień 2017
Czasowa tablica informacyjna przeznaczona dla pieszych. „Rozszyfrowanie” tablicy zajmuje trochę czasu, niemniej okazuje się ona bardzo przydatna gdyż informuje, w jaki sposób przedostać się w odpowiednim kierunku za pomocą kładek dla pieszych nad jezdniami z ominięciem miejsca robót drogowych. „Czerwonym polem” oznaczono obszar wyłączony z ruchu pieszego zważywszy na trwające roboty drogowe.
Chiny



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Kaiping, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
„Chiński” odpowiednik znaku STOP. Jedynie kontur tarczy znaku pozwala kierowcy zagranicznemu odtworzyć dyspozycję wynikającą ze znaku drogowego.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Kaiping, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Aktywny sygnał zielony przeznaczony dla pieszych na przejściach dla pieszych z sygnalizacją odtwarzający cyklicznie „ruchy pieszego”. Ciekawa forma funkcjonowania soczewki sygnalizatora przeznaczonego dla pieszych.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Shenzhen, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Zbiorcza tablica informująca o obowiązujących zakazach przy wjeździe na autostradę. W celu gwarancji dostrzeżenia zakazów tablicę umieszcza się na wsporczej konstrukcji nad jezdnią główną łącznicy węzła autostrady.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Shenzhen, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
„Chiński” odpowiednik europejskiego znaku „zakaz wyprzedzania”. Ciekawa forma tarczy znaku trafnie oddaje dyspozycję znaku i wskazuje na pożądane zachowanie kierowcy.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Shenzhen, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
„Chiński” odpowiednik europejskiego znaku „niebezpieczny zakręt w prawo/w lewo”. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie pod takim znakiem tabliczki z sugerowaną prędkością optymalną do pokonania zakrętu.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Shenzhen, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
„Chiński” odpowiednik europejskiego znaku „seria niebezpiecznych zakrętów w prawo i w lewo”. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie pod takim znakiem tabliczki z sugerowaną prędkością optymalną do pokonania zakrętów.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Shenzhen, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
„Chiński” odpowiednik europejskiego znaku „koniec zakazu wyprzedzania”. Ciekawa forma tarczy znaku trafnie oddaje dyspozycję znaku i wskazuje na dopuszczalne zachowania na drodze.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Kanton (Guangzhou), prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
W dużych miastach chińskich funkcjonuje elektroniczny system zarządzania ruchem i elektroniczny monitoring natężenia ruchu drogowego. Rozmieszone kamery i bramy nad jezdniami pozwalają ocenić zmianę warunków ruchu i dostosować programy poszczególnych sygnalizacji świetlnych na wybranych skrzyżowaniach.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Kanton (Guangzhou), prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Przykładowe znaki informujące o robotach drogowych oraz w tle tablica kierunku i miejscowości. Problematyczne dla kierowcy zagranicznego może być odtworzenie treści znajdującej się na tabliczce uzupełniającej pod znakiem „roboty drogowe”. Wiele chińskich znaków drogowych nie zawiera treści w wersji angielskojęzycznej.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Kanton (Guangzhou), prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Rowery policyjne – w Chinach ulice w miastach patrolują również „policyjni rowerzyści”. Ciekawostką jest fakt, iż każdy „policyjny rower” posiada własną „tablicę rejestracyjną” oraz zestaw świateł błyskowych koloru czerwono-niebieskiego.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Kanton (Guangzhou), prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Znak zakazu zatrzymywania się i postoju z informacją dla kierowcy o funkcjonującym monitoringu na przedmiotowym odcinku ulicy. Informacja taka działa prewencyjnie wobec kierowcy, gdyż uświadamia iż naruszenie dyspozycji znaku będzie automatycznie zarejestrowane przez system monitoringu ulic miejskich.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Kanton (Guangzhou), prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Duże natężenie ruchu na niektórych skrzyżowaniach generuje konieczność dodatkowego wprowadzania punktu „Traffic box” lub „Traffic Police”. W punkcie takim na stałe rezyduje odpowiednia liczba policjantów, którzy w razie konieczności (np. przeciążenie skrzyżowania, niewydolność sygnalizacji świetlnej, kolizja na skrzyżowaniu) ingerują w ruch drogowy na skrzyżowaniu.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Shenzhen, prowincja Guangdong, Chiny
Data: grudzień 2017
Znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu” z dodatkową informacją treściową na tarczy znaku w języku chińskim. Wiele chińskich znaków posiada tego typu rozwiązania (podwójna informacja dla kierowcy – kontur tarczy znaku oraz treść na tarczy znaku).
Hiszpania



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Caleta de Fuste, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
Na ścieżkach rowerowych w Hiszpanii stosuje się ograniczenia prędkości. Dotyczy to w szczególności miejsc gdzie przebieg ścieżki rowerowej wymaga odpowiedniego dostosowania prędkości rowerzysty.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Caleta de Fuste, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
Wiele „ślepych uliczek” w Hiszpanii jest zakończonych „mini-rondem”. Na środku ronda powierzchnia wyłączona z ruchu (w postaci wytyczonej znakami poziomymi „róży wiatrów”). Rozwiązanie to sprzyja płynnemu poruszaniu się pojazdów i umożliwia swobodne opuszczenie ulicy niepołączonej komunikacyjnie z innymi drogami.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Tiscamanita, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
W mniejszych miejscowościach w sposób strefowy stosuje się zbiorcze znaki o charakterze informacyjno-ostrzegawczym: „Strefa miejska - prędkość regulowana przez sygnalizację świetlną”.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Parque Holandes, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
Na drogach po których często poruszają się rowerzyści stosuje się zbiorczy znak informacyjno-ostrzegawczy o treści: „Uwaga! Droga odwiedzana przez rowerzystów – jeździć ostrożnie”. Znak także w swojej treści zawiera informację o zalecanym minimalnym odstępie pomiędzy pojazdem a rowerzystą.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Corralejo Natural Park, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
Drogi nawiedzane przez burze piaskowe są oznakowane znakami ostrzegawczymi. Znaki te mają na celu poinformowanie kierowców o możliwych zmianach w przyczepności pojazdów wynikających z warunków naturalnych niezależnych od zarządcy drogi. Ciekawostkę stanowi również fakt umieszczenia znaku w przystosowanym do tego azylu otoczonym metalowymi barierami.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: El Matorral, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
W miejscowościach hiszpańskich stosuje się strefowe ograniczenia prędkości. Na wlocie do miejscowości zazwyczaj umieszcza się znak „UWAGA! 50. Strefa miejska”. Następnie w celu przypomnienia umieszcza się znaki „Pamiętaj. 50.”.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Caleta de Fuste, Fuerteventura, Hiszpania
Data: grudzień 2018
W miejscach gdzie rowerzyści mogą spotkać się z przeszkodami, umieszcza się na ścieżkach rowerowych znak poziomy w postaci wykrzyknika (odpowiednik polskiego znaku drogowego A – 30). Niejednokrotnie stosuje się także wibracyjne oznakowanie poziome z masy chemoutwardzalnej (na zdjęciu poprzeczne pasy koloru białego).
Republika Zielonego Przylądka



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Murdeira, wyspa Sal
Data: listopad 2019
Ze względu na dużą liczbę osób poruszających się konno na drodze dwujezdniowej (przekrój 2 x 2) wprowadzono odpowiednie znaki ostrzegawcze. Znak nietypowy i niespotykany w innych zakątkach świata.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Espargos, wyspa Sal
Data: listopad 2019
Znaki kierunku i miejscowości zawierają małe piktogramy ułatwiające osobom nieznającym języka portugalskiego (obcego) interpretację miejsc docelowych. W przedmiotowym przykładzie piktogram piłki nożnej (stadion) oraz statku (port rybacki).


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Palmeira, wyspa Sal
Data: listopad 2019
Ze względu na niesprzyjające warunki klimatyczne (burze piaskowe, wysoka temperatura, penetracja promieni słonecznych) nie stosuje się malowanych znaków poziomym. Znaki poziome wytycza się za pomocą kostki brukowej (ciosany kamień) w jaśniejszym odcieniu.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Espargos, wyspa Sal
Data: listopad 2019
Ze względu na niesprzyjające warunki klimatyczne (burze piaskowe, wysoka temperatura, penetracja promieni słonecznych) nie stosuje się malowanych znaków poziomym. Znaki poziome wytycza się za pomocą kostki brukowej (ciosany kamień) w jaśniejszym odcieniu.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Espargos, wyspa Sal
Data: listopad 2019
Sposób zabezpieczenia robót drogowych pozostawia wiele do życzenia. Przykładowy sposób oznakowania robót drogowych małej lokalnej ulicy w mieście Espargos (główne miasto wyspy Sal). Sposób umieszczenia znaku drogowego powoduje, iż z łatwością może on zostać niezauważony.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Santa Maria, wyspa Sal
Data: listopad 2019
Klasyczny dla krajów afrykańskich brak utrzymania ładu architektoniczno-krajobrazowego. Rosnące drzewa palmowe rosną bezpośrednio w obrębie jezdni jednej z głównych ulic miasta Santa Maria. Rosnące w taki sposób drzewa palmowe stwarzają istotne zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Dania



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Billund, Dania
Data: sierpień 2022
Znak zakazu zatrzymywania się i postoju z tabliczką uzupełniającą. Tabliczka uzupełniająca w sposób graficzny ukazuje, iż zakaz obowiązuje na poboczu wzdłuż istniejącej jezdni. Intrygująca sztyca znaku okalająca tarczę znaku drogowego.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Billund, Dania
Data: sierpień 2022
Znak ostrzegawczy informujący o nisko przelatujących samolotach. Na tabliczce uzupełniającej opis odległości na której znak obowiązuje.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Billund, Dania
Data: sierpień 2022
W Danii wielokrotnie dyspozycje znaków drogowych są wyrażone za pomocą piktogramów.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Billund, Dania
Data: sierpień 2022
Rozbudowana infrastruktura rowerowa. Istniejące pasy do skrętu w lewo dla rowerzystów prowadzące ze ścieżki rowerowej na przejazd dla rowerzystów w poprzek jezdni.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Billund, Dania
Data: sierpień 2022
Kolorystyka przejazdów dla rowerzystów w kolorystyce uprzedzającym o innym przeznaczeniu fragmentu jezdni.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Billund, Dania
Data: sierpień 2022
Rozbudowana sieć ścieżek i dróg dla rowerów z eliminacją fizyczną (bariery) możliwości wjazdu pojazdów i motocykli.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Vejle, Dania
Data: sierpień 2022
Ciekawe połączenie znaku określającego pasy ruchu i przeszkody za skrzyżowaniem z jednoczesnym zastosowaniem żółtych sygnałów świetlnych.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Kopenhaga, Dania
Data: sierpień 2022
Wyniesione skrzyżowania z zastosowaniem „szachownicy” informującej kierowców o istniejącym progu.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Kopenhaga, Dania
Data: sierpień 2022
Znaki zakazu zatrzymywania się i postoju z podaniem szczegółowych danych dotyczących zakresu ich obowiązywania (dni tygodnia, godziny).


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Kopenhaga, Dania
Data: sierpień 2022
Rozbudowana sieć dróg dla rowerów spowodowała stworzenie osobnego oznakowania dedykowanego rowerzystą. Szczególną uwagę zwraca tabliczka z podaniem odległości w kilometrach do najbliższych części miast, do których można dotrzeć za pośrednictwem ścieżki rowerowej.
Dominikana



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Punta Cana, Dominikana
Data: grudzień 2022
Sposób oznakowania autostrad na Dominikanie. Podanie numeru drogi u dołu tablicy oraz kierunku docelowego.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Santo Domingo, Dominikana
Data: grudzień 2022
Punktowe progi zwalniające w towarzystwie słupków blokujących. Celem rozwiązania jest spowolnienie ruchu na wąskich uliczkach w zabytkowej dzielnicy Santo Domingo.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Santo Domingo, Dominikana
Data: grudzień 2022
Punktowe progi zwalniające w towarzystwie słupków blokujących. Celem rozwiązania jest spowolnienie ruchu na wąskich uliczkach w zabytkowej dzielnicy Santo Domingo.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Santo Domingo, Dominikana
Data: grudzień 2022
Znak drogowy zakazujący używania klaksonów (wydawania dźwięków klaksonem). W dokładnym tłumaczeniu „Nie trąbić”.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Santo Domingo, Dominikana
Data: grudzień 2022
Nietypowe przewężenia szerokości chodnika przez istniejącą infrastrukturę. Słupy uliczne zawężają szerokość chodnika i utrudniają ruch pieszym.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Santo Domingo, Dominikana
Data: grudzień 2022
W rejonie szkół i przeszkoli niejednokrotnie pojawia się znak informujący o strefie gdzie mogą uczęszczać dzieci. Powyżej tabliczka uzupełniająca nakazująca zwolnić ze względu na poruszania się w strefie gdzie mogą pojawić się dzieci uczęszczające do szkoły.
Kostaryka



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Poas, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Oznakowanie strefy przekraczania jezdni przez dzieci zmierzające do szkoły. Znak ten jest zintegrowany z ograniczeniem prędkości do 25 km/h.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Poas, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Sposób oznakowania progu zwalniającego w ciągu drogi publicznej. Informacja graficzna oraz informacja tekstowa.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: San Jose, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Znak informujący o zakazie zatrzymywania się i postoju z jednoczesnym ostrzeżeniem, iż pozostawiony pojazd zostanie odholowany na koszt właściciela. Znak drogowy często stosowany w stolicy Kostaryki – San Jose – ze względu na duże natężenie ruchu pojazdów.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: San Jose, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Typowe dla Kostaryki zastosowanie pod znakiem „STOP” możliwych kierunków ruchu za znakiem na tabliczce o czarnym tle.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: San Jose, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Tablica kierunków i miejscowości w centrum San Jose.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: San Jose, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Czerwony znak „Carril Derecho” informujący o tym, iż prawy pas ruchu jest zarezerwowany dla autobusów (komunikacji zbiorowej). Należy zauważyć, iż kierujący pojazdami całkowicie nie respektują dyspozycji rzeczonego znaku drogowego.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Las Juntas, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Sposób oznakowania robót drogowych. Charakter i typ znaku drogowego „roboty drogowe” znaczące odbiega od tego stosowanego w Europie.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Bagaces, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Sposób oznakowania kilometrażu na autostradach w Kostaryce. Informacja ta jest czytelna i jednoznaczna dla kierowcy. W przypadku wypadku drogowego pozwala określić na jakim kilometrażu doszło do zdarzenia drogowego.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Tamarindo, Kostaryka
Data: grudzień 2022
Informacje dla kierowców i pieszych dotyczące zasad i punktów ewakuacji w przypadku nadejścia fali Tsunami.
Meksyk



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Hunku, Meksyk
Data: grudzień 2021
Sposób stosowania tablicy kierunków i miejscowości. Rekomendowany sposób dojazdu do miejscowości X’tut. Miejsce umieszczenia znaku i strzała kierunkowa mogą budzić wątpliwości u kierujących pojazdami.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Tulum, Meksyk
Data: grudzień 2021
Punktowe progi zwalniające. W środku przestrzeń dla przekraczania jezdni przez pieszych. Na tablicy obok informacja: „Przejście dla pieszych - ustąpić pierwszeństwa pieszemu”.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Playa Paraiso, Meksyk
Data: grudzień 2021
Informacja turystyczna na znakach drogowych w formie piktogramów umieszczona przy autostradzie.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Playa Paraiso, Meksyk
Data: grudzień 2021
Znak nakazujący zapięcie pasów na autostradzie przez osoby przebywające w pojeździe mechanicznym. Znaki takie są ponawiane co kilka kilometrów na autostradach w Meksyku.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Playa del Carmen, Meksyk
Data: grudzień 2021
Znak informujący o istniejącym progu zwalniającym za 500 m. Ciekawostką jest to, iż takie progi zwalniające są zlokalizowane na autostradach.
Panama



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Sposób oznakowania miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych (kolor niebieski) oraz miejsca postojowego dedykowanego dla kobiet w ciąży (kolor różowy).


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
W Panama City istnieją specjalne ścieżki przeznaczone dla biegaczy (sportowców). Są one oznakowane specjalnym znakiem drogowym.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Sposób oznakowania ścieżki rowerowej oraz przestrzeni przeznaczonej dla ruchu pieszych.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Sposób uregulowania dostępu do miejsca postojowego przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych. Specjalna pochylnia z symbolem osoby niepełnosprawnej (bez krawężnika) zapewnia dostęp do przestrzeni postojowej.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Istniejące krawężniki kolor żółtego oznaczają, iż nie wolno przy nich parkować. Jest to konieczne w zabytkowym centrum miasta – w starej części Panama City.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Umieszczony na elewacji budynku znak drogowy „ALTO-SIGA” w kształcie odpowiadającym znakowi STOP jest stosowany na wąskich ślepych uliczkach w Panama City. Ma to na celu wymuszenie wzajemnego przepuszczania się przez kierujących pojazdami.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Istniejące krawężniki kolor żółtego oznaczają, iż nie wolno przy nich parkować. Jest to konieczne w zabytkowym centrum miasta – w starej części Panama City.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Panama City, Panama
Data: grudzień 2022
Przykładowy sposób zapewnienia dostępu dla osób niepełnosprawnych wprost z jezdni do budynków istniejących przy ulicy w centrum historycznym Panama City.
Peru



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Lima, Peru
Data: listopad 2022
Znak w centrum stolicy Peru – Limie – informujący o konieczności zwolnienia i zachowania należytej ostrożności.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Lima, Peru
Data: listopad 2022
Znak informujący o istniejącym przejściu dla pieszych. Ciekawostką jest to, iż nie jest stosowane żadne oznakowanie poziome. Istnieje jedynie pochylnia z krawężnikiem ułożonym na płask przeznaczona dla pieszych.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Lima, Peru
Data: listopad 2022
Przykładowy sposób wyznaczenia przejść sugerowanych dla pieszych w Limie.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Pisco, Peru
Data: listopad 2022
Sposób wyznaczenia miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Brak oznakowania pionowego.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Paracas, Peru
Data: listopad 2022
Sposób zorganizowania ruchu na skrzyżowaniu z jednoczesnym wytyczeniem przejść dla pieszych na progach zwalniających.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Paracas, Peru
Data: listopad 2022
Znak informujący o zakazie parkowania. W tle informacje „PARE” oznaczająca konieczność obserwacji sytuacji na drodze i zachowania szczególnej ostrożności przed skrzyżowaniem.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Arequipa, Peru
Data: listopad 2022
Sposób wyznaczenia ścieżek rowerowych na drogach w zabytkowej części miasta Arequipa.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Arequipa, Peru
Data: listopad 2022
Sposób wyznaczenia ścieżek rowerowych na drogach w zabytkowej części miasta Arequipa. Szczególną uwagę przykuwają wyniesione elementy kostki brukowej w kolorze czerwonym separujące ruch rowerowy od ruchu pojazdów mechanicznych.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Arequipa, Peru
Data: listopad 2022
Przykład nieprzemyślanej lokalizacji infrastruktury technicznej względem zewnętrznej krawędzi jezdni.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Yura, Peru
Data: listopad 2022
Sposób umieszczenia tymczasowego oznakowania pionowego. Oznakowania takie stosuje się w miejscach niebezpiecznych lub powstałych osuwiskach.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Yura, Peru
Data: listopad 2022
Informacja o obowiązującym zakazie wyprzedzania pojazdów.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Yura, Peru
Data: listopad 2022
Znak informujący o obowiązku trzymania się prawej strony jezdni. Znak stosowany w obszarach górskich i miejscach o ograniczonej widoczności.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Huambo, Peru
Data: listopad 2022
Znak informujący o zakazie zatrzymywania się i postoju. Dodatkowo zastosowane słupki blokujące mające na celu utrudnienia wykonywania manewru parkowania.


Zdjęcie nr 14:
Lokalizacja: Feliz Viaje, Peru
Data: listopad 2022
Ze względu na duże wysokości oraz pokonywanie licznych przełęczy górskich w Andach niejednokrotnie w Peru stosuje się znaki drogowe informujące o wysokości nad poziomem morza. Ma to na celu poinformowania kierowców o możliwości wystąpienia choroby wysokogórskiej lub konieczności odpoczynku celem przystosowania się do wjazdu na wyższe wysokości.


Zdjęcie nr 15:
Lokalizacja: Feliz Viaje, Peru
Data: listopad 2022
Znak szlaku drogowego informujący o odległościach do poszczególnych miejscowości w ciągu danej drogi.


Zdjęcie nr 16:
Lokalizacja: Abra la Raya, Peru
Data: listopad 2022
Ze względu na duże wysokości oraz pokonywanie licznych przełęczy górskich w Andach niejednokrotnie w Peru stosuje się znaki drogowe informujące o wysokości nad poziomem morza. Ma to na celu poinformowania kierowców o możliwości wystąpienia choroby wysokogórskiej lub konieczności odpoczynku celem przystosowania się do wjazdu na wyższe wysokości.


Zdjęcie nr 17:
Lokalizacja: Cuzco, Peru
Data: listopad 2022
Znak drogowy informujący o ilości pasów ruchu w danym kierunku obowiązujących na danym odcinku drogi.


Zdjęcie nr 18:
Lokalizacja: Cuzco, Peru
Data: listopad 2022
Sposób zorganizowania „azylu” dla pieszych miedzy jezdniami. Azyl jest bardzo wąski (1,0 m szerokości) co może stwarzać zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu drogowego.


Zdjęcie nr 19:
Lokalizacja: Lima, Peru
Data: listopad 2022
Informacja o zamkniętej dla ruchu ulicy i objeździe. W tle znak informujący o przejściu dla pieszych ze strzałką kierunkową wskazującą na docelowe miejsce przekraczania jezdni przez pieszych.
Tanzania



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Dar es Salaam, Tanzania
Data: maj 2021
Sposób oznakowania wyniesionego przejścia dla pieszych. Odpowiednia informacja dla kierujących pojazdami w postaci „szachownicy”.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Dar es Salaam, Tanzania
Data: maj 2021
Nietypowy znak drogowy ‘nakazu’ z dyspozycją wykonania manewru zawracania.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Stone Town, Tanzania
Data: maj 2021
Znaki drogowe informujące o maksymalnym nacisku na oś i dopuszczalnym tonażu. Stosowane w wąskich zabytkowych uliczkach Stone Town na wyspie Zanzibar.


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Mtule, Tanzania
Data: maj 2021
Znak drogowy ostrzegający o przekraczaniu jezdni przez małpy.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Kwebona, Tanzania
Data: maj 2021
Stosowane krawężniki w kolorze czarno-białym oznaczają odcinki dróg na których obowiązuje zakaz zatrzymywania się i postoju.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Kwebona, Tanzania
Data: maj 2021
Tablica kierunków i miejscowości w rejonie skrzyżowania typu rondo.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Jendele, Tanzania
Data: maj 2021
Znak drogowy informujący o możliwości pojawienia się ciągników rolniczych na drodze publicznej.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Stone Town, Tanzania
Data: maj 2021
Intrygujący sposób stosowania sygnalizacji świetlnej. Sygnalizatory świetlne w układzie poziomym. Wszystkie sygnalizatory dla każdego z kierunków ruchu są umieszczone na jednym maszcie.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Mahonda, Tanzania
Data: maj 2021
Sposób stosowania znaków kierunku i miejscowości. Na osobnych znakach drogowych podawane są odległości do danych miejscowości w kilometrach.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Selem, Tanzania
Data: maj 2021
Sposób oznakowania przystanków autobusowych. W tle widać specjalne krawężniki, które separują przestrzeń zatoki autobusowej od przestrzeni przeznaczonej dla pieszych.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Selem, Tanzania
Data: maj 2021
Ze względu na obfite deszcze kilometraż drogi oznacza się na kładkach nad rowami przydrożnymi.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Selem, Tanzania
Data: maj 2021
Krawężniki, które separują przestrzeń zatoki autobusowej od przestrzeni przeznaczonej dla pieszych są oznaczone naprzemiennie kolorem czarnym i żółtym. Ma to na celu wyraźne wskazanie na przestrzeń przeznaczoną wyłącznie dla autobusów.
Oman



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Znak STOP z treścią w języku arabskim i angielskim. Charakterystyczna tarcza znaku pozostaje niezmieniona, dzięki czemu znak jest dobrze rozpoznawalny.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Krawężniki w kolorze żółto-czarnym oznaczają odcinki dróg gdzie obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania się i postoju.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Znak informujący o miejscu przeznaczonym dla osób niepełnosprawnych. Nietypowa tarcza znaku w kształcie koła (okręgu).


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznaczenia ulicy w Maskacie – stolicy Omanu. Oznaczenia ulic i grafika tablic jest tożsama z tymi stosowanymi dla znaków drogowych. Informacje zawarte na tablicy w języku arabskim i angielskim.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznaczenia pola przeznaczonego dla postoju autobusów w celu dokonania wymiany pasażerów. Charakterystyczne czerwone tło z zastosowaniem opisu w języku angielskim i arabskim.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Niektóre z głównych ulic w Maskacie – stolicy Omanu – są oznaczone tablicą drogową. Pozwala to na lepszą orientację w terenie, gdyż większość dróg i ulic nie posiada nazw własnych lecz jedynie numerację.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Znak ostrzegawczy przed skrzyżowaniem informujący o ruchu dwukierunkowym na drodze z pierwszeństwem. Znak ten jest stosowany w Omanie w rejonie gdzie naprzemiennie na różnych ulicach odbywa się ruch jednokierunkowy lub dwukierunkowy.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Maskat, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Ze względu na wysokie temperatury i trudne warunki atmosferyczne oznakowanie poziome wspomagają punktowe elementy wibracyjno-akustyczne wyznaczające poszczególne pasy ruchu.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Al Qabil, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Tablica kierunku i miejscowości w Omanie. Charakterystyczne duże strzały kierunkowe.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Al Qabil, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Znak zakazu dotyczący ograniczenia prędkości (50 km/h). Informacja na tarczy znaku w języku arabskim i angielskim.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Al Wasil, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Nietypowy znak drogowy informujący o możliwości wypełnienia się wodą rzeki okresowej w przypadku obfitych opadów deszczu. Znak ostrzega kierowców o istnieniu ryzyka polegającego na konieczności pokonania rzeki okresowej pojazdem mechanicznym.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Romail, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznakowania drogowego na autostradzie w Omanie. Nietypowa konstrukcja wsporcza tablicy kierunkowej w formie wygiętego łuku. Znak poziomy barwy żółtej wyznacza linię krawędziową stanowiącą przestrzeń pasa awaryjnego na autostradzie. Znaki poziome barwy białej wyznaczają pasy ruchu na zasadniczej jezdni autostrady.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Romail, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznakowania przejścia dla pieszych w Omanie. Piktogram pieszego na znaku ostrzegawczym uwzględnia tradycyjny ubiór w krajach arabskich – znak nie jest modyfikowany.


Zdjęcie nr 14:
Lokalizacja: Nakhl, Oman
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznakowania obszaru w którym kierowca może się spodziewać wielbłądów. Znak ten jest stosowany często w Omanie przy drogach gdzie pojawiają się stada wielbłądów pędzone przy drodze lub po drodze.
Sri Lanka



Zdjęcie nr 1:
Lokalizacja: Kolombo, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znak ‘zakazu wjazdu’. Tarcza znaku o odmiennym formacie nieznanym w Europie.


Zdjęcie nr 2:
Lokalizacja: Kandy, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznakowania robót drogowych. Bezpieczeństwo i sposób zastosowanych rozwiązań budzi poważne zastrzeżenia pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Zdjęcie nr 3:
Lokalizacja: Kandy, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znaki poziome w formacie zygzaka informują kierowców o zbliżaniu się do miejsca przekraczania jezdni przez pieszych (przejście dla pieszych).


Zdjęcie nr 4:
Lokalizacja: Kandy, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znak ograniczenia prędkości do 10 km/h z tabliczką uzupełniającą określającą kategorie pojazdów (piktogramy), których zakaz dotyczy. Dodatkowo wprowadzono godziny obowiązywania znaku zakazu.


Zdjęcie nr 5:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Tablica kierunkowa na Sri Lance. Charakterystyczne jest zastosowanie oznaczeń miejscowości w trzech językach: angielskim, syngaleskim oraz tamilskim. Generuje to jednak duże wymiary tablicy kierunków i miejscowości.


Zdjęcie nr 6:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Ostrzegawczy znak drogowy informujący o istnieniu niebezpiecznych zakrętów.


Zdjęcie nr 7:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znak ograniczenia prędkości do 40 km/h z tabliczką uzupełniającą określającą kategorie pojazdów (piktogramy), których zakaz dotyczy.


Zdjęcie nr 8:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znak ograniczenia prędkości do 60 km/h z tabliczką uzupełniającą określającą kategorie pojazdów (piktogramy), których zakaz dotyczy.


Zdjęcie nr 9:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znak ograniczenia prędkości do 70 km/h z tabliczką uzupełniającą określającą kategorie pojazdów (piktogramy), których zakaz dotyczy.


Zdjęcie nr 10:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Kamienna (betonowa) tablica informująca o administracyjnym początku miejscowości. W lewym górnym rogu oznaczenie „RDA” – „Road Development Authority” (administracja drogowa). Niejednokrotnie na Sri Lance zamiast znaków wykonanych z tworzyw sztucznych spotyka się kamienne (betonowe) znaki drogowe.


Zdjęcie nr 11:
Lokalizacja: Ella, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Znak drogowy zawierający treść ostrzegawczą w formie tablicy. Charakterystyczne jest zastosowanie treści w trzech językach: angielskim, syngaleskim oraz tamilskim. Generuje to jednak duże wymiary tablicy.


Zdjęcie nr 12:
Lokalizacja: Undawalawa, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Tablica kierunkowa na Sri Lance. Charakterystyczne jest zastosowanie oznaczeń miejscowości w trzech językach: angielskim, syngaleskim oraz tamilskim. Generuje to jednak duże wymiary tablicy kierunków i miejscowości.


Zdjęcie nr 13:
Lokalizacja: Koggala, Sri Lanka
Data: grudzień 2023 roku
Sposób oznakowania przejazdu drogowo-kolejowego. Pulsujący dolny sygnał świetlny informuje o konieczności zachowania ogólnej ostrożności. W przypadku zbliżania się pociągu uruchamiają się dwa górne sygnały świetlne, które naprzemiennie pulsują w kolorze czerwonym.