Ciągłość zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia a nałożenie administracyjnej kary pieniężnej
Wielokrotnie spotykamy się z problemem polegającym na tym, iż zarządca drogi publicznej w ramach rutynowej kontroli pasa drogowego ujawnia zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia. Spisywany jest z tej czynności protokół, a następnie zawiadamiana jest strona postępowania o wszczęciu postepowania w przedmiocie zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia.
W przypadku dokonanego ujawnienia pasa drogowego wybrany pracownik zarządcy drogi publicznej winien każdego dnia weryfikować w terenie (na drodze) obszar zajętego pasa drogowego bez zezwolenia, aż do czasu zwolnienia tego terenu (obszaru) przez podmiot zajmujący bez zezwolenia pas drogowy. Mankamentem wielu zarządców jest to, iż nie realizują tych czynności. Innymi słowy, częstym przypadkiem jest to, iż takie kontrole pasa drogowego w ramach postępowań o zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia w celu nałożenia administracyjnej kary pieniężnej są wybiórcze. Nie są one kontrolami na zasadach ciągłości.
Problem ten dotyczy robót drogowych, gdzie front robót prowadzonych bez zezwolenia na zajęcie pasa drogowego często się zmienia w konsekwencji czego obszary podlegające karze pieniężnej nie są takie same w danym czasookresie.
Zagadnienie to dotyczy także reklam umieszczonych w pasie drogowym bez zezwolenia na zajęcie pasa drogowego. Niejednokrotnie takie reklamy są demontowalne (rozbieralne), umieszczane okresowo (np. w weekend: piątek, sobota, niedziela) lub działają na zasadzie wyświetlania informacji w formie elektronicznej w określonych godzinach.
Pominięcie tych aspektów przez zarządcę drogi publicznej jest podstawą do skutecznego odwołania się od decyzji nakładającej karę pieniężną za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia.
Orzecznictwo sądów administracyjnych oraz samorządowych kolegiów odwoławczych jednoznacznie wskazuje, iż zarządca drogi od daty wszczęcia postępowania o zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia do chwili nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia jest zobligowany do precyzyjnego, jednoznacznego i dokładnego dokumentowania obszaru zajęcia pasa drogowego. Dotyczy to także sytuacji gdzie obszar zajętego pasa drogowego bez zezwolenia ulega zmianom w czasie.
Pojawiającym się uchybieniem ze strony zarządcy drogi jest jednostkowe i wyrywkowe ustalanie faktu zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia w wybranych dniach. Brak kontroli pasa drogowego każdego dnia jest przesłanką do podważenia prawidłowości ustaleń zarządcy drogi w świetle przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego i ustawy o drogach publicznych. W konsekwencji może to prowadzić wprost do uchylenia decyzji nakładającej karę pieniężną za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia. Może też doprowadzić do zmniejszenia wymiaru kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia ograniczającej się jedyne do wybranych dni w których zarządca drogi publicznej przeprowadził kontrolę i pomiar pasa drogowego co przekłada się na finansową wysokość wymierzonej kary pieniężnej.
Niezależnie od tego z jakim stanem faktycznym mamy do czynienia, zaleca się każdorazowo skorzystanie z pomocy profesjonalisty zajmującego się tematyką postępowań w sprawie nakładania kar pieniężnych za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia. Pozwoli to ograniczyć wymiar administracyjnej kary pieniężnej lub całkowicie wyeliminować możliwość nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia.
radca prawny dr inż. Jonatan Hasiewicz
"prawnik ruchu drogowego"
wypadki drogowe| wykroczenia | ruch drogowy | drogi | organizacja ruchu drogowego | służebność | droga konieczna | nieruchomości