Systemy zarządzania ruchem na drogach
Poniższa tabela prezentuje różnice i specyfikę zarządzania ruchem na drogach i organizacji ruchu drogowego w Polsce, Stanach Zjednoczonych Ameryki (USA) i Republice Federalnej Niemiec (RFN).
Szczegółowy opis przedstawianych systemów zarządzania ruchem na drogach oraz poszczególnych elementów tabeli już wkrótce w pozycji „Analiza porównawcza organizacji ruchu drogowego w wybranych krajach świata” (przewidywana data publikacji: 2020/2021 rok).
Polska
USA (STAN NEW JERSEY)
RFN (KRAJ ZWIĄZKOWY HESJA)
Zarządzający ruchem
Organy monokratyczne przyporządkowane do kategorii dróg
Organy kolegialne lub monokratyczne przyporządkowane terytorialnie
(obszarowo)
Organy monokratyczne przyporządkowane według mieszanych kryteriów
(terytorialnie, wg kategorii dróg, wg innych kryteriów)
Przyporządkowanie zarządzania ruchem do dziedziny prawa
Prawo Administracyjne
(administrowanie)
Czynności prawotwórcze
(z elementami administrowania)
Prawo Administracyjne
(administrowanie)
Akt prawny za pomoca którego zarządza się ruchem
Zatwierdzony projekt organizacji ruchu
Czynności prawotwórcze
(z elementami administrowania)
Prawo Administracyjne
(administrowanie)
Status prawny aktu zmieniającego organizację ruchu
Niedookreślony
(czynność organizacyjno-techniczna) (akt quasi-normatywny)
• Ryzyko uznania aktów zmieniających organizację ruchu za akty dotknięte nieważnością
• Akt nie wpisuje się w istniejący system źródeł prawa
Akt prawa miejscowego
Akt administracyjny
Forma wyrażania treści normatywnej
Projekt organizacji ruchu na który składa się plan sytuacyjny w określonej skali zawierający miejsce umieszczania znaków, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
Akt zawierający treść języka pisanego
↓
Dopiero po przyjęciu aktu tworzy się plan rozmieszczenia znaków poziomych i pionowych
(Traffic Striping and Signing Plans)
Akt zawierający treść języka pisanego do którego załącza się plan rozmieszcznia znaków
(Regelplan/Verkehrszeichenplan)
Wymagane uprawnienia do sporządzania projektów zmianiających organizację ruchu
Brak wymagań
Posiadanie uprawnień inżynierskich
(inżynier)
Brak wymagań
Procedura zmiany organizacji ruchu
Wieloetapowa procedura „wyjęta“ z obowiązujących przepisów postępowania administracyjnego
Według procedury stanowienia prawa miejscowego
Według regulacji postępowania administracyjnego kraju związkowego opartego na federalnych regulacjach postępowania administracyjnego
Publiczny dostęp do aktów prawnych zmieniających organizację ruchu
Brak jasnych zasad dostępu publicznego
Dostęp na etapie procedury zmiany organizacji ruchu oraz po przyjęciu aktu
(Hearing Procedure lub Public Comments)
Publiczny dostęp do aktu po jego wydaniu przez zarządzającego ruchem
(ogłoszenie w miejscowo właściwy sposób)
Ogłaszanie
• Jedynie poprzez umieszczenie znaku drogowego na drodze
• Brak możliwości weryfikacji legalności znaku
• Konieczność domniemania legalności znaku
Podwójna promulgacja:
• Ogłoszenie aktu prawnego w miejscowo właściwy sposób,
• Umieszczenie znaku drogowego na drodze po ogłoszeniu aktu prawnego stanowiącego podstawę jego umieszczenia.
Podwójna promulgacja:
• Ogłoszenie aktu prawnego w miejscowo właściwy sposób,
• Umieszczenie znaku drogowego na drodze po ogłoszeniu aktu prawnego stanowiącego podstawę jego umieszczenia.
Zaskarżanie zmian organizacji ruchu
Brak jasnych kryteriów odwoływania się i zaskarżania zmian w organizacji ruchu
Każdy może zaskarżać akt prawny zmianiający organizację ruchu naruszający jego prawa i obowiązki
Każdy może zaskarżać akt prawny zmieniający organizację ruchu naruszający jego prawa i obowiązki. Każdy może także odwołać się od umieszczonego znaku drogowego i kwestionować zasadność jego lokalizacji
Zarządzający ruchem
Organy monokratyczne przyporządkowane do kategorii dróg
Przyporządkowanie zarządzania ruchem do dziedziny prawa
Prawo Administracyjne
(administrowanie)
Akt prawny za pomoca którego zarządza się ruchem
Zatwierdzony projekt organizacji ruchu
Status prawny aktu zmieniającego organizację ruchu
Niedookreślony
(czynność organizacyjno-techniczna) (akt quasi-normatywny)
• Ryzyko uznania aktów zmieniających organizację ruchu za akty dotknięte nieważnością
• Akt nie wpisuje się w istniejący system źródeł prawa
Forma wyrażania treści normatywnej
Projekt organizacji ruchu na który składa się plan sytuacyjny w określonej skali zawierający miejsce umieszczania znaków, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
Wymagane uprawnienia do sporządzania projektów zmianiających organizację ruchu
Brak wymagań
Procedura zmiany organizacji ruchu
Wieloetapowa procedura „wyjęta“ z obowiązujących przepisów postępowania administracyjnego
Publiczny dostęp do aktów prawnych zmieniających organizację ruchu
Brak jasnych zasad dostępu publicznego
Ogłaszanie
• Jedynie poprzez umieszczenie znaku drogowego na drodze
• Brak możliwości weryfikacji legalności znaku
• Konieczność domniemania legalności znaku
Zaskarżanie zmian organizacji ruchu
Brak jasnych kryteriów odwoływania się i zaskarżania zmian w organizacji ruchu
Zarządzający ruchem
Organy kolegialne lub monokratyczne przyporządkowane terytorialnie
(obszarowo)
Przyporządkowanie zarządzania ruchem do dziedziny prawa
Czynności prawotwórcze
(z elementami administrowania)
Akt prawny za pomoca którego zarządza się ruchem
Czynności prawotwórcze
(z elementami administrowania)
Status prawny aktu zmieniającego organizację ruchu
Akt prawa miejscowego
Forma wyrażania treści normatywnej
Akt zawierający treść języka pisanego
↓
Dopiero po przyjęciu aktu tworzy się plan rozmieszczenia znaków poziomych i pionowych
(Traffic Striping and Signing Plans)
Wymagane uprawnienia do sporządzania projektów zmianiających organizację ruchu
Posiadanie uprawnień inżynierskich
(inżynier)
Procedura zmiany organizacji ruchu
Według procedury stanowienia prawa miejscowego
Publiczny dostęp do aktów prawnych zmieniających organizację ruchu
Dostęp na etapie procedury zmiany organizacji ruchu oraz po przyjęciu aktu
(Hearing Procedure lub Public Comments)
Ogłaszanie
Podwójna promulgacja:
• Ogłoszenie aktu prawnego w miejscowo właściwy sposób,
• Umieszczenie znaku drogowego na drodze po ogłoszeniu aktu prawnego stanowiącego podstawę jego umieszczenia.
Zaskarżanie zmian organizacji ruchu
Każdy może zaskarżać akt prawny zmianiający organizację ruchu naruszający jego prawa i obowiązki
Zarządzający ruchem
Organy monokratyczne przyporządkowane według mieszanych kryteriów
(terytorialnie, wg kategorii dróg, wg innych kryteriów)
Przyporządkowanie zarządzania ruchem do dziedziny prawa
Prawo Administracyjne
(administrowanie)
Akt prawny za pomoca którego zarządza się ruchem
Prawo Administracyjne
(administrowanie)
Status prawny aktu zmieniającego organizację ruchu
Akt administracyjny
Forma wyrażania treści normatywnej
Akt zawierający treść języka pisanego do którego załącza się plan rozmieszcznia znaków
(Regelplan/Verkehrszeichenplan)
Wymagane uprawnienia do sporządzania projektów zmianiających organizację ruchu
Brak wymagań
Procedura zmiany organizacji ruchu
Według regulacji postępowania administracyjnego kraju związkowego opartego na federalnych regulacjach postępowania administracyjnego
Publiczny dostęp do aktów prawnych zmieniających organizację ruchu
Publiczny dostęp do aktu po jego wydaniu przez zarządzającego ruchem
(ogłoszenie w miejscowo właściwy sposób)
Ogłaszanie
Podwójna promulgacja:
• Ogłoszenie aktu prawnego w miejscowo właściwy sposób,
• Umieszczenie znaku drogowego na drodze po ogłoszeniu aktu prawnego stanowiącego podstawę jego umieszczenia.
Zaskarżanie zmian organizacji ruchu
Każdy może zaskarżać akt prawny zmieniający organizację ruchu naruszający jego prawa i obowiązki. Każdy może także odwołać się od umieszczonego znaku drogowego i kwestionować zasadność jego lokalizacji